Lastbil kostar LKAB miljoner

En ombyggd lastbil är alltjämt en lastbil, menar Skatteverket. LKAB anser däremot att gruvbilarna är specialfordon, fast den inställningen biter inte på myndigheten. - Det kan kosta oss femton miljoner kronor per år, säger bolagets skatteexpert Rolf Johansson.

Sjöbangården, LKAB och Kiirunavaara Foto: Anneli Klint-Nilsson

Sjöbangården, LKAB och Kiirunavaara Foto: Anneli Klint-Nilsson

Foto: Anneli Klint-Nilsson

UMEÅ2008-08-01 06:00
Det handlar om vilken skatt LKAB ska betala på dieseln som driver gruvfordonen. Bolaget driver nu sin inställning inför domstol och har senast överklagat till kammarrätten, vilken inte fattat beslut om saken.- Det här är en viktig fråga. Den gäller inte bara oss utan branschen. Vi har varit först att överklaga. Såvitt jag förstår så går de andra bolagen också vidare. Den gäller högskattediesel eller lågskattediesel, säger Rolf Johansson.Skatteverket har i fallet LKAB studerat en ettårsperiod som börjar i april 2006 och går in några månader på 2007. Verket gillar inte hur LKAB gör avdrag och beslutade för just denna period påföra LKAB 13,8 miljoner kronor i energiskatt och koldioxidskatt. Efter överklagan gav länsrätten ett visst bifall till bolagets synpunkter men i huvudsak instämmer man med hur Skatteverket tolkar reglerna.Fortfarande samma sak
Skatteverket påträffade 105 fordon som LKAB betraktar som specialfordon för att få fram malmen medan myndigheten alltjämt ser dem som lastbilar. Även om de är ombyggda, avregistrerade och färdas på inhägnat område."Huvudsaklig användning för godstransport visar att det är en lastbil och utesluter att det är fråga om motorredskap" konstaterar Skatteverket.Också vad gäller tåg och ytterligare förhållanden hade Skatteverket invändningar mot LKAB:s
sätt att tolka skattereglerna.LKAB anser sig ha rätt till avdragen. Skatteverkets tolkning stämmer inte med vad riksdagens skatteutskott uttalat om den här saken.Bolaget menar att fordonen är utrustade och har den karaktären att de ska innefattas i skatteutskottets begrepp om specialfordon.Fordonen används uteslutande for det ändarnål som skattenedsättningen var menad for, nämligen för hanteringen av malm och berg i gruvindustriell verksamhet, påtalar bolaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om