Lastbil kostar LKAB miljoner
En ombyggd lastbil är alltjämt en lastbil, menar Skatteverket. LKAB anser däremot att gruvbilarna är specialfordon, fast den inställningen biter inte på myndigheten. - Det kan kosta oss femton miljoner kronor per år, säger bolagets skatteexpert Rolf Johansson.
Sjöbangården, LKAB och Kiirunavaara Foto: Anneli Klint-Nilsson
Foto: Anneli Klint-Nilsson
Skatteverket påträffade 105 fordon som LKAB betraktar som specialfordon för att få fram malmen medan myndigheten alltjämt ser dem som lastbilar. Även om de är ombyggda, avregistrerade och färdas på inhägnat område."Huvudsaklig användning för godstransport visar att det är en lastbil och utesluter att det är fråga om motorredskap" konstaterar Skatteverket.Också vad gäller tåg och ytterligare förhållanden hade Skatteverket invändningar mot LKAB:s
sätt att tolka skattereglerna.LKAB anser sig ha rätt till avdragen. Skatteverkets tolkning stämmer inte med vad riksdagens skatteutskott uttalat om den här saken.Bolaget menar att fordonen är utrustade och har den karaktären att de ska innefattas i skatteutskottets begrepp om specialfordon.Fordonen används uteslutande for det ändarnål som skattenedsättningen var menad for, nämligen för hanteringen av malm och berg i gruvindustriell verksamhet, påtalar bolaget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!