Finland halverar stödet till Kvarkentrafiken

Finland halverar nästa år stödet till Kvarkentrafiken för att ta bort stödet helt från 2008.
? Den finska regeringen tycker att Sverige ska ta ett större ansvar för Kvarkentrafiken, säger Ulla-Maj Wideroos, Finlands biträdande finansminister, till Västerbottens-Kuriren.

UMEÅ2005-08-19 07:16
När taxfreeförsäljningen upphörde för sex år sedan försvann den främsta dragkraften för persontrafiken över Kvarken mellan bland annat Umeå och Vasa.<BR>För att kunna upprätthålla den nu olönsamma persontrafiken året runt har bland annat finska staten gått in med ett stöd.<BR>Statsstödet är i dag på en miljon euro årligen, cirka nio miljoner kronor. Från nästa år kommer den finska staten att bidra med halva summan.<BR>? Under en övergångstid halverar vi stödet. Men någon gång måste Kvarkentrafiken stå på egna ben, säger Wideroos till Västerbottens-Kuriren<BR>Bland andra Österbottens förbund, Vasa stad, Umeå kommun och länsstyrelsen i Västerbotten stöder också Kvarkentrafiken, dock med betydligt mindre summor än vad den finska staten bidrar med.<BR>Svenska staten ger dock inget stöd till Kvarkentrafiken.<BR>I dag trafikerar RG Line sträckan Umeå-Vasa. Börje Lassfolk, vd för RG Line, säger att en halv miljon euro i statsstöd inte räcker till för att täcka underskottet i persontrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om