Bergsgläntan är ett pensionärsboende där alla boende har någon typ av hemtjänst. Elin Persson säger att det inte är första gången hon anmärker på städningen.
– Kylskåpet var klibbigt av mjölk, sylt och vad det nu var. Frysen hade fyra centimeter is så jag fick inte ut glassen. Brödet var sönderfruset, säger Elin Persson.
Hon förstår att personalen inte putsar fönster eller avfrostar men hon ifrågasätter varför man inte informerar anhöriga så de vet var de förväntas göra.
– Men här säger man ingenting. Min bekant har dålig syn så hon ser inte att det är smutsigt. Det här är bara tragiskt, säger hon.
Marika Rissanen Korpi, chef på socialförvaltningen, säger att hon inte kan kommentera ett enskilt ärende men säger:
– Alla har en kontaktperson som kan lyfta frågan men det är den enskilde själv som bestämmer i slutändan, säger hon.
Borde inte kontaktpersonen reagera om det är så att tjänsten, som i det här fallet städningen, inte skötts?
– Om det är så att man känner att kontaktpersonen inte skött sitt uppdrag kan man vända sig till enhetschefen. Det är alltid möjligt att det finns brister, det kan vara en enskild medarbetare som brustit i sina göromål. Vi tittar på alla synpunkter som vi får in, säger Marika Rissanen Korpi.