En ny anläggning i fjällvärlden, ett upprustat hotell och en mängd aktivitetsbolag har startas sedan juli förra året i Jokkmokks kommun.
– De flesta kom under 2016. Och tolv av de 17 drivs av kvinnor. En orsak till det kan säkert vara ett bra stöd riktat mot kvinnligt företagande från näringslivsbolaget, säger P- O Lindroth, vd på Destination Jokkmokk.
Det handlar i huvudsak om mindre företag.
Han är glad och optimistisk över utvecklingen.
– Förut hade vi två säsonger. Vintermarknaden och midsommar till september, då de som vandrar och fiskar kommer. Men nu ser vi att folk vill göra mer här på vintern.
Bland annat berättar han att alla hundspann är fullbokade i vinter.
– Men besökarna vill även kunna göra ann at som till exempel guidade turer och få kunskap om den samiska kulturen.
P- O Lindroth berättar att 70 procent av kommunens gäster är svenskar, 30 procent internationella.
– Norrmännen har kommit länge. Men tyskarna har blivit fler på senare tid. De vill ha lite exklusivare paket med bra boende. Norrmännen är runt 14 000 och tyskarna 16 000.
Destination Jokkmokk riktar in sig speciellt på två marknader.
– Tyskland och England. De köper ett paket och kommer ofta över en weekend.
Även Nordenskiöldsloppet är ett nybildat företag.
– Den tävlingen drar hit mycket folk och det behövs rätt mycket folk i anslutning till det som kan serva gästerna.