Översyn av regelverk för hängande last

Olyckan med en svensk helikopter i Kitdalen, sydost om Tromsö, berodde på att en lastvajer slog i stjärtrotorn.
Piloten kritiseras inte, men norska och svenska myndigheter uppmanas att se över bestämmelserna.

TROMSÖ2007-03-27 06:00
Företaget Helinord i Norden AB var operatör på helikoptern som totalförstördes. Olyckan inträffade i juni 2004. Norska haverikommissionen har nu offentliggjort en rapport om händelsen.
Helinord skulle flyga material till ett bygge på toppen av fjället Viessogasgaisi cirka 60 kilometer sydost om Tromsö. Ett lyft gjordes och helikoptern var på väg att återvända ner till lastplatsen i dalen. Den tio meter långa obelastade vajern hängde ner under helikopern.

Helikoptern började rotera
Efter att piloten hunnit en tredjedel av sträckan kände han turbulens. Direkt efter hörde han en smäll och helikoptern började rotera. Han vidtog åtgärder för att få stopp på rotationen, vilket inte lyckades.
Helikoptern kraschade, men piloten klarade livhanken och kunde ta sig ur vraket.
Haverikommissionen konstaterar att olyckan berodde på att lastvajern med krok kom i kontakt med stjärtrotorn. Anledningen till detta anses bero på en kombination av turbulensen och att vajerutrustningen var obelastad. Den hade en längd som gjorde att den kunde nå upp till stjärtrotorn.
Helinord i Norden hade en operation manual, en flygmanual, som var godkänd. Haverikommissionen anser dock att flera problemställningar som finns när det gäller frakt med hängande last inte var tillräckligt belysta i manualen.
Med hänsyn till formuleringarna i manualen vill inte haverikommissionen hävda att piloten inte följde anvisningarna i denna. Däremot kan andra tolkningar av manualen möjligen kunna ha gjort att lastuppdraget fått annat utfall.

Se över regelverk
En kommande revision av manualen innefattar att krav ställs på att flygning inte ska få äga rum med obelastad vajer. Också minimivikt av lasten måste uppges. Vid flygningen vägde vajer med krok och annan utrustning bara 13 kilo.
Haverikommissionen råder luftfartsmyndigheterna i Sverige och Norge att överväga om regelverket är tillräckligt detaljerat för att liknande olyckor ska kunna undvikas i framtiden.
Förutom fraktflyg bedriver Helinord verksamhet med heliski i Riksgränsen och Kittelfjäll jämte jakt- och fiskeflyg på nämnda orter samt i Gäddede och Björkliden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!