Taxiföretagen skriker efter fler förare. Samtidigt tvingas de säga nej till arbetslösa ungdomar som vill bli taxiförare., konstaterar Svenska Taxiförbundet.
- Det höga ålderskravet för att bli taxiförare är stelbent och föråldrat. Skälen är idag starka för en sänkning från 21 år till 19 år. Vad ska våra ansvariga beslutsfattare säga till kommande generationer när de frågar varför de lät dörren till ett riktigt jobb som taxiförare vara stängd medan dörren till den svarta sektorn står öppen på vid gavel, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.
– Kruxet är att man idag inte kan ta taxiförarlegitimation förrän man har fyllt 21 år och har haft körkort med behörigheten B sedan minst två år. Konsekvensen är att många unga då väljer alternativa lösningar som att till exempel köra svarttaxi där uppdragen förmedlas via sociala medier som Facebook. Valet står alltså mellan arbetslöshet eller svarttaxi och andra svarta jobb med svagt arbetsskydd och obefintliga försäkringar, säger Claudio Skubla.
För bara något år sedan var svarttaxi en marginell företeelse men har snabbt vuxit till ett allvarligt problem för taxiföretagen som dels går miste om den arbetskraft som de behöver, dels tvingas konkurrera med en olaglig verksamhet som kan hålla extremt låga priser.