Just nu är det hela under utredning. I dagarna kan utredningen bli klar och börja bli bedömd. Är det möjligt att få till tyngre fordon på de svenska vägarna?
I EU finns ett tak på att lastbilar får vara max 18 meter långa och får väga som mest 40 ton. I bland annat Sverige finns undantag. Här får tunga fordon väga 64 kilo.
Men i Finland är taket 76 ton och därför är de konkurrenskraftiga. Nu vill Sverige komma ifatt för att industri- och åkerinäringen ska hinna ifatt.
Tanken är att få till 74 tons ekipage i Sverige.
Riksdagsmännen Leif Pettersson (S) och Pia Nilsson (S) har varit på besök i Kalix för att diskutera behovet.
– Det finns en politisk ambition för att få till det här, säger Leif Pettersson.
Billerudkorsnäs är ett företag som skulle må bra av att lasta bilarna tyngre.
– Inte minst därifrån är transporten avgörande för att verksamheten ska vara kvar. Det måste vi beakta med stort allvar – de behöver göra stora vinster för att kunna konkurrera med Finland, säger Leif Pettersson.
En fördel som riksdagsmännen ser är ur en miljöhänsyn. Det kan bli färre fordon på vägarna och mindre bränsleförbrukning i längden.
– Miljöutsläppen blir lägre. Bilden av att det ska bli värre med tyngre fordon är felaktig, menar Pia Nilsson.
Om allt är bra? Varför finns det inte redan ännu tyngre fordon?
Vägarna är ett svar till det.
– Broar och vägtrummor håller inte. Det finns vägar som man skulle kunna köra på, men det behövs justeringar för att det inte ska bli så långa omvägar, meddelar Leif Pettersson.