Om man räknar in december månad i statistiken innebär det att 24 personer dog i den norrbottniska trafiken i fjol, nästan tio fler än under 2015.
Men enligt Åsa Viklund, strategisk planerare på Trafikverket region nord, så visar inte förra årets siffror som helhet på något trendbrott.
– Vid så här låga tal finns alltid risken för slumputfall, att siffrorna blir väldigt varierade. För att få en rättvisande bild vid låga tal måste man se på utvecklingen över tid.
2016 (januari-november) omkom 19 personer fördelat på 16 olyckor, 2015 dog 15 personer i 14 olyckor. En orsak till det ökade dödstalet kan vara att det färdades fler personer i de inblandade bilarna, en annan att olyckorna var allvarligare.
Olyckan i Gällivare skedde på en väg med mötesseparering, som dessvärre inte tycks ha fungerat i rådande väglag med snövallar. Förutom den i Gällivare så skedde bara en mötesolycka 2016 med dödlig utgång.
– Till övervägande del handlar det om singelolyckor. Generellt så sker olyckorna på vägar med högre hastigheter och större trafikflöden. Om en väg har en hastighet på över 80 kilometer i timmen och ett flöde på mer 2 000 fordon per dygn - ja, då ska det vara mötesseparering, säger Åsa Viklund.
Sedan mötesseparering började införas i större skala mellan 2000 och 2002 har det varit en av de främsta orsakerna till den positiva trenden i olycksstatistiken.
– VTI har gjort uppföljningar och vi vet att det har en extrem effekt.
Paradoxalt nog så sker de flesta dödsolyckorna sommartid. Åsa Viklund påpekar att man inte ska förväxla trygghet med säkerhet. Vi tenderar att köra försiktigare under besvärliga förhållanden, dessutom får vi hjälp av de moderna fordonens säkerhetssystem, som fungerar bäst i dåligt väglag.
– De flesta förolyckas när det är dagsljus och torra vägbanor, när man gasar på lite extra. Ta inte ut tryggheten i högre hastighet.
Ser man på var förra årets dödsolyckor i Norrbotten skedde rent geografiskt så är det enligt Åsa Viklund "helt spritt". Men det finns ett mönster: 11 av 19 olyckor (januari-november) ägde rum på vägar med hastigheter över 80 kilometer i timmen. Tre stycken på E4, två stycken på riksväg 94, en vardera på E10 och riksvägarna 97 och 99 samt tre på mindre länsvägar.
Vilka är dina generella uppmaningar till biltrafikanterna för att undvika olyckor?
– Var nykter, håll hastigheten, kör inte när du är trött, ta pauser. Och håll dig hemma när det är dåligt väglag - det är avgörande.