Undersökningen genomfördes av Motormännens vägombud under maj och september i fjol. Resultatet visar att ju längre norrut man kommer, desto sämre blir vägarna.
Västerbotten är länet som står sig klart sämst med 109 meter underkänd väg per kilometer länsväg, klart före Västernorrland med 31 meter underkänd väg.
Norrbotten finns inte med i undersökningen på grund av för liten datamängd.
– Vi hade ingen bil som kunde köra där men det hade varit intressant att köra kring E10. Norrbotten hade garanterat funnits med bland de sämre, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
En viss data finns ändå att tillgå kring Norrbotten och den visar att väg 365 är landets sjätte sämsta länsväg. Där underkänns 89 meter väg per kilometer.
Landets sämsta riksväg är väg 90 i Västernorrland med 71 meter underkänd väg per kilometer medan den sämsta Europavägen är väg 45 i Västerbotten med 58 meter underkänd väg per kilometer.
– Att det är skillnad i vägkvalitet mellan norra och södra Sverige är inte så konstigt med tanke på befolkningsunderlaget. Fortsätter utvecklingen kommer det att leda till en ännu kraftigare geografisk segregation. Mer perifera orter kommer att få leva med ännu sämre vägar och när vägarna nedprioriteras ökar avståndshandikappet ytterligare. Det blir en ond cirkel, säger Erik Kjellin.
Tanken är att Norrbotten ska undersökas närmare till sommaren. Mellan den 25 juli och den 25 september kommer en bil att köra på länets vägar.
– Vi har ingen data än men nu får vi en bil snart och efteråt kan vi säga mer om läget, säger Erik Envall ordförande i Motormännens lokalklubb i Luleå.
Den data som finns över 2016 går att se på Roadroids hemsida där svart betyder dålig väg, röd betyder mindre bra, gul betyder skaplig och grön betyder bra.