Säkrare E 10 med vägräfflor
E 10 kan bli vibrationernas väg i framtiden.Mer utnyttjande av vägräfflor ingår i studien om hur E 10 ska göras säkrare.
En första del av studien är klar. Två informationsmöten har hållits för trafikanter, boende längs vägen och andra intresserade.
Ett möte hölls tidigare i Skaulo och det andra genomfördes på måndagskvällen i Törböle, just norr om Töre.
Tanken var att ha fyra möten, men av tidsskäl nöjer man sig med två. I det fall önskemål finns om fler möten tar Vägverket ställning till detta efter nyår.
Kuriren pratade med projektledaren Sara Sundberg timmarna innan mötet och hon berättade om vägen fram till den rapport som kommer på nyåret.
600 enkäter som grund
600 enkäter som besvarats av trafikanter och boende längs vägen bildar ett ben i arbetet. Syftet var att jämföra Vägverkets bild av E 10:s brister och de åsikterna i enkäten.
En bred extern referensgrupp kom också med synpunkter. Där deltog bland annat representanter för åkeri- och bussnäringen, trafikpolisen och kommunerna längs vägen.
Från förslagen har sedan Vägverket sållat fram det som är effektivast ur trafiksäkerhetssynpunkt och dessutom gjort en samhällsekonomisk bedömning.
- Därefter gjorde vi en grov prioritering. Det blir som ett smörgåsbord med förslag till åtgärder, säger Sara Sundberg.
Längs hela sträckan Töre-Kiruna kan det bli frågan om omfattande åtgärder med räffling, alltså inpräglade mönster i vägbeläggningen.
- Man räfflar i vägmitten och där det går även i vägkanten för att reducera mötes- och singelolyckor.
Ska "väcka" föraren
Räfflorna ska alltså "väcka" föraren och påminna om att bilen är i rörelse i sidled, i det fall föraren inte uppmärksammat detta.
Också enklare slag av lösningar för oskyddade trafikanter har varit uppe till diskussion.
- Inte att bygga nya, stora gång- och cykelvägar utan nyttjande av befintliga stigar och parallellvägar, förklarar Sara Sundberg. Det här skulle exempelvis kunna vara ett förslag för E 10 mellan Töre och Törböle.
Dialog mellan olika grupper i lokala trafiksäkerhetsfrågor i samhällena längs E 10 bedöms i studien vara en annan metod för att öka trafiksäkerheten.
- Det går ju att kombinera fysiska åtgärder som enklare cykelvägar med påverkan av beteenden, exempelvis synbarhet och användning av cykelhjälm.
Ambitionen har varit att jobba brett och inte bara ta sig an stora och dyra ombyggnationer.
- Många andra alternativ kan ju finnas.
Rapporten ges till projektets styrgrupp och de som jobbar med planering av vägobjekt. Kanske kan rapporten leda till en fördjupad studie för någon del av sträckan jämte att Vägverket tar fram förslag på åtgärder som kan utföras på kort sikt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!