Värsta flaskhalsen byggs bort

Murjek-Näsberg. Värsta flaskhalsen på Malmbanan.
Därför byggs mötesstationen Tolikberg.
Men fler förlängda stationer behövs.

TOLIKBERG2006-09-07 06:00
När ombyggnaden av Malmbanan är genomförd till 30 tons axeltryck blir malmtågen längre och behöver 750-metersstationer för möten. Dessutom tenderar godstågen på ARE-linjen Narvik-Oslo att bli längre och fler.

28 tåg per dygn
Ett fåtal stationer på sträckan Boden-Gällivare klarar i dag tåg som är längre än 500 meter. Banverkets prognoser mot 2010 pekar på 28 tåg per dygn på sträckan. Genom att malmtågen blir längre minskar visserligen LKAB antalet tåg, men bekymret är att de längre tågen inte ryms på merparten av stationerna.
Sträckan Murjek-Näsberg pekas av Banverket ut som en flaskhals. Ur kapacitetssynpunkt bör inte avståndet mellan stationerna vara mer än 10 kilometer och mellan Murjek och Näsberg är det 15,7 kilometer. Detta är längsta sträckan på Malmbanan utan mötesmöjligheter.

Ljuså nästa
Därför byggs den 750 meter långa mötesstationen i Tolikberg, mitt emellan Murjek och Näsberg..
Närmast att bygga om av befintliga stationer är Ljuså norr om Boden. Också Sävastklinten, precis söder om Svartbyviadukten vid väg 97, står på Banverkets önskelista och byggs så fort pengar finns, 2008 eller senare. Sävastnäs, söder om Sävast, är tänkt att få en mötesstation och då stängs stationen i Sävast. Den är svår att förlänga och ersätts av de nämnda Sävaststationerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!