Mötesplats i vildmarken

Möte i vildmarken.
I Tolikberg mellan Murjek och Lakaträsk byggs en ny mötesstation för 60 miljoner kronor.
Tornedalens enda rallarlag håller i spadarna.

TOLIKBERG2006-09-07 06:00
Tolikberg ligger tämligen ensligt i kanten av det stora mycket glest befolkade området mellan Malmbanan i väster och E 10 i öster.
Murjek är närmaste metropol norrut, åtta kilometer bort från Tolikberg som inte är ett samhälle, utan bara ett berg och naturreservatet Tolikheden-Karkberget.
Det blir fem-sex mil på allt smalare grusvägar innan den sista nybrutna skogsvägen till banbygget leder Kuriren fram till byggplatsen. Så visst finns vildmarken om hörnet.
Här ska alltså mötesplatsen Tolikberg ligga med dubbelspår för att den tilltagande tågtrafiken ska kunna få en andningspaus och mötas.
Skanska har fyra man på plats som jobbar sida vid sida med entreprenörer. Totalt är man tiotalet personer på arbetsplatsen. Inkvarteringen sker i Murjek.
Dagen är bråd för rallarna som till stor del är från Tornedalen. När ett malmtåg passerat ger inkallade tillsyningsmannen Stefan Samuelsson, Railcare, klartecken till att arbetet med en kabeltrumma kan påbörjas. Han är ansvarig för att fritt spår garanteras på banan under detta arbetsmoment.
Arbetet sker nämligen närmare än 2,20 meter från spåret och då måste trafiken stoppas.
Jokkmokkarn Nilas Malmström gräver försiktigt ut en grop där en betongtrumma ska läggas ner. Botten jämnas till med grus för att trumman ska stå stadigt och rakt.
Lars-Ola Kemppainen tar fram vattenpasset och kollar:
- Fem centimeter, ropar han och Nilas Malmström tar en tugga till ur grushögen bredvid sin maskin för att få botten helt jämn.
- Det har varit svårt att få hit lastbilar, säger Lars-Ola Kemppainen i en arbetspaus apropå gruset. Vi behöver mycket massor hit från krossen i Randaträsk.
Vägen pallade tidvis inte för de tunga transporterna.
- Nej, vi var tvungna att stänga av flera gånger. Under påsken sjönk hela vägen och då var det bara att bärga ut våra personbilar.
Nästa år ska mötesplatsen färdigställas. Då har Skanska begivit sig till nya marker och andra tar hand om den mer tekniska delen av arbetet med kontaktledningar, spår och signaler. Totalt kostar stationsprojektet 60 miljoner kronor.
Men då blir det möten i vildmarken också.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!