Enligt en talesperson för Toyota innebär felet att vissa av bilarnas krockkuddar på passagerarplatsen i framsätet inte blåses upp när de ska.
För Toyota innebär beslutet att 1,7 miljoner bilar återkallas, bland dem 490.000 i Europa.
– Det här är en global återkallelse och den berör alla regioner som vi gör affärer med, sade en talesperson för Honda, som återkallar 1,1 miljoner bilar.
Felet i krockkuddarna beror enligt Toyota på en felaktigt monterad komponent som kan göra att fläkten som blåser upp kudden inte fungerar, eller orsaka bränder i kupén. Hittills finns dock inga exempel på att det inträffat, uppger talespersonen.
Sammanlagt handlar det om 3,4 miljoner bilar.
I Sverige rör det sig om cirka 10.000 Toyotabilar av olika märken av årsmodeller 2001–2004. De hittills upptäckta felen rör höger krockkudde och baseras på några rapporterade fall runt om i världen.
– Det är eventuellt inte full funktion på den, säger Bengt Dalström på Toyota Sweden.
Nu kommer de aktuella bilägarna att kallas till Toyotas återförsäljare.
Totalt återkallar Honda 1,1 miljoner bilar. Bara en mindre andel av dem finns i Europa och Sverige.
– Det rör sig om 56 000 bilar i Europa och 792 bilar i Sverige. Bilarna som omfattas är 2001, 2002 och 2003- års modeller av Civic, Stream, Jazz och CR-V, säger Maria Johansson, pr-ansvarig på Honda i Sverige, till TT.
Problemen med krockkuddarna beror på ett tillverkningsfel.
– Det har i vissa fall kommit in fukt i airbagen vid tillverkningen. När den sedan har torkat in har det skapat ett högre tryck i airbagen, det kan i sin tur göra att den kan utlösas vid mer än bara en kollision. Om airbagen utlöses så kan vissa metallfragment utsöndras i kupén och i sin tur skada folk i bilen eftersom trycket är högre än normalt.
De kunder som berörs kommer att kontaktas.
Även hos Mazda rör det sig om ett mindre antal bilar.
– I Sverige är det 215 bilar av den första generationen av Mazda 6. De är tillverkade från den 14 februari 2002 till 20 april 2003, säger Per Lidström, pr-chef på Mazda, till TT. – Konsumenterna kommer naturligtvis att få information av oss men vi har ingen rapporterad incident överhuvudtaget när det gäller de här bilarna.