Telia rapporterar att flera kunder fått mejl och sms som utger sig för att vara skickade från företaget – men som i själva verket är fingerade. Utskicken har ofta haft övertygande utseenden, med korrekta logotyper och trovärdiga avsändaradresser.
Oftast handlar bluffmeddelandena om en påstådd dubbelbetalning av en faktura och om en återbetalning; alternativt kan de leda till en falsk inloggningssida eller information om att ditt konto är låst för att du inte fyllt i ett visst formulär.
Telia uppmanar kunder att under inga omständigheter klicka på länkar i meddelandena eller lämna person- eller kontouppgifter genom dem, då det rör sig om så kallad "phishing".
Enligt Aftonbladet kan svindeln förmodligen drabba både folk som abonnerar på Telias varumärken och sådana som har abonnemang från exempelvis Tele2 och Telenor.
– Det brukar vara slumpvist ihopsatta nummerserier, men exakt hur det där går till vet jag inte, säger Irene Krohn, presschef på Telia, till aftonbladet.se.