"Det finns många lösningar"

Alla har rätt till fungerande telefoni. Ansvaret har myndigheten PTS. "Det finns många lösningar", säger Anna Wikström.

Teknik2016-04-07 05:00

Den som har problem med telefoni och bredband kan vända sig till Post- och telestyrelsen som följer utvecklingen noggrant, det gäller särskilt olika förändringar och uppgraderingar av operatörernas nät.

–  Vi har hört att det funnits problem med Net1 och övergången till 4G i något enstaka fall. Vi har även träffat ansvariga som lovat att göra det här på ett bra sätt, säger Anna Wikström, chef för enheten konsumenträttigheter vid PTS.

Kunden ska först kontakta operatören.

– Fråga om alla möjligheter är uttömda och när det ska vara åtgärdat. Det är klart att det inte är acceptabelt att en telefonilösning man köpt inte fungerar. Sedan kan man se vilka alternativ som finns

En modell kan vara satellittelefoni, som finns i en ny, prisvänlig version.

I extremfall går PTS in och hjälper till.

– Under förutsättning att allt annat har provats, och att man haft fungerande fast telefoni tidigare. Då kan PTS under vissa förutsättningar upphandla lösningar. Vi har åtta fall i hela landet, säger Anna Wikström.

Enligt Peter Ekstedt, presschef vid PTS, har täckningen generellt blivit bättre.

– För några år sedan var det många klagomål, där bidrog 3G, eftersom det krävde många master. 4G kräver färre, säger Peter Ekstedt.

Redan år 2000 sa dåvarande näringsminister Björn Rosengren att alla borde ha bredband. Även nuvarande landsbygdsministern Sven-Erik Bucht kämpade för fungerande telefoni och bredband då han var kommunalråd i Haparanda.

Som riksdagsledamot och minister har han fortsatt att tala om detta. Kuriren har sökt honom för en kommentar, men han avböjer och hänvisar till att det inte är hans område i regeringen.

Kuriren har sökt ansvariga på Net 1 vid upprepade tillfällen för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om