Teatervår i valårets tecken

Vårens teater går i valårets tecken. Det blir politiska föreställningar om nyfattigdom, välfärd och medborgarinitiativ.

Demokrati. Rörelsen Medborgarbandet vill göra politisk teater som involverar fler i diskussionen om demokrati. Här syns Angelica Radvolt och Nina Persson.

Demokrati. Rörelsen Medborgarbandet vill göra politisk teater som involverar fler i diskussionen om demokrati. Här syns Angelica Radvolt och Nina Persson.

Foto: Johan Sundell

Teater2018-01-17 06:00

Och kvinnorna tar plats på scenerna – som häxor, mödrar, hjältinnor och metoo-aktivister.

En fattig Situation Sthlm-försäljare bjuds in i ett Östermalmshem i Dramatens ”Tartuffe”. Och Teater Galeasens nyskrivna pjäs ”Ur svenska hjärtans djup” skildrar hur åsikter förändras och normaliseras. Det är bara två av en lång rad politiska föreställningar som i vår spelas på landets scener. Att det är valår har – mer eller mindre uttalat – färgat teaterrepertoaren.

– Vi har laddat stort med produktioner som vi tycker omhändertar det faktum att vi har ett val i höst. Ett val handlar om att vi som bor i det här landet återigen ska definiera vad vårt ”vi” är. Teaterscenen är en väldigt bra plats att göra det på, säger Måns Lagerlöf, teaterchef på Riksteatern.

Riksteatern, som sedan tidigare fokuserar på temana demokrati och miljö, ger i vår bland annat ”De redan frälsta” där Familjen Kaos tar sig an känsliga ämnen inför valet. ”Sång till välfärden” är en nyskriven musikalteater och även ”Kejsaren av Portugallien” blir en uppsättning med politiska ambitioner.

Utan att ta ställning för ett särskilt parti tar de alla upp aktuella frågor om dagens samhälle, menar Måns Lagerlöf som värjer sig för uttrycket ”politisk teater”:

– Men som världen ser ut i dag är det svårt att se en scenkonst som inte ställer sig i dialog med världen. Ibland kan politisk teater uppfattas som att den ska ge svar på politiska frågor och det är jag inte intresserad av. Men jag tror mycket på en teater som uppmanar den som ser den att reflektera över sig själv som politisk varelse.

En bred diskussion om politik vill också rörelsen Medborgarbandet uppnå, med den ”nusvenska” kabarén ”Vinnaren tar allt”. Bakom initiativet står Gudrun Hauksdottir och sångerskan Nina Persson. Med en mångkulturell ensemble och stjärnspäckade gästspel ska man ta upp demokratins aspekter.

– Det är väldigt humanistiskt. Vi vill diskutera demokrati och medborgarskap – människorna. Och det spelar ingen roll om man har en stämpel i ett pass eller inte, säger Hauksdottir som tror att kulturen kan locka fler in i ett samtal om samhället.

Avtryck på landets teatrar gör även metoo-rörelsen. Rapartisten Cleo framför med danskollektivet Juck ett budskap mot sexuellt våld, en föreställning som kommer att turnera i Norrbotten. Och på Stadsteatern börjar Anna Takanens arbete för en större representation av kvinnor som regissörer och huvudrollsinnehavare att synas: den musikaliska kriminalkomedin ”Åtta kvinnor” i regi av Anna Novovic med en helt kvinnlig ensemble inleder säsongen. Och i huvudroller på stora scenen är fem av sju kvinnor. Takanen spelar också själv den legendariska journalisten Barbro Alving i en nyskriven monolog.

Kvinnor tar dessutom större plats i flera pjäser som mödrar och döttrar samt häxor. Therese Söderbergs drama ”Häxor – när drevet går” jämför till exempel gårdagens häxprocesser med nutidens näthat. (TT)

Politisk teater

”Tartuffe”, i regi av Staffan Valdemar-Holm. Molières klassiska pjäs förläggs till en Östermalmsfamilj. Premiär den 13 januari på Dramaten.

”De andra”, nyskriven pjäs av Jan Waldekranz. Om ett möte mellan två utslagna personer som har förlorat det mesta. Premiär den 24 januari på Dramaten.

”Fatta!” med rapartisten Cleo och danskompaniet Juck handlar om att arbeta mot sexuellt våld och för samtycke, premiär 19 januari i Umeå.

”De redan frälsta”. Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén om valåret. Urpremiär 17 januari i Stockholm, Södra teatern.

”Häxor – när drevet går” av Therese Söderberg i regi av Maria Löfgren. En liknelse mellan gårdagens häxprocesser och dagens näthat. Ett samarbete med Teater Västernorrland. Premiär den 20 januari i Surahammar.

”Angels in America” i regi av Farnaz Arbabi. Om 1980-talets New York, aids-epidemin och Reagans konservativa politik. Del 1, ”Millennium” har premiär 1 februari och ”Perestrojka” den 22 februari, på Dramaten.

”Kejsarn av Portugallien” av Selma Lagerlöf i ny dramatisering av Lucas Svensson och i regi av Carl Johan Karlsson. Premiär 25 februari i Hallunda, Stockholm.

”Sång till välfärden”. Nyskriven musikal av Sara Parkman och Hampus Norén med bland andra Lennart Jähkel och lokala körer på scen. Urpremiär 5 mars i Sollefteå.

”Ur svenska hjärtans djup” av Kristian Hallberg, i regi av Tobias Hagström-Ståhl, på Teater Galeasen i Stockholm. Nyskriven dramatik om hur åsikter förändras och normaliseras. Premiär 5 mars.

”Vinnaren tar allt”, en politisk kabaré av Medborgarbandet. Ett tjugotal artister medverkar på scen, med inspiration från The Citizens Band i New York. Premiär 9 mars på Malmö Stadsteater.

”The laramie project”, i regi av Carolina Frände. Om hur en amerikansk stad förändras av ett hatbrott: mordet på en homosexuell man. Premiär 9 mars på Stadsteatern Kulturhuset i Skärholmen.

”Semst demokrati”. Humorkollektivet med Jonatan Unge, Branislav ”Branne” Pavlovic och Ahmed Berhan bildar ett populistiskt parti och åker på standup-turné. Premiär 14 mars i Eskilstuna.

”Skuggorna av Mart”. Mattias Anderssons bearbetning av Stig Dagermans ”Skuggan av Mart” handlar om tre unga människor som vill göra ett bestående avtryck på jorden, i skuggan av krigets närvaro. Urpremiär 24 mars på Backateatern i Göteborg.

”Hemsjuka”, i regi av Gabriela Pichler. Om vår relation till nationsgränser. Urpremiär i början av april på Folkteatern i Göteborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om