Och kvinnorna tar plats på scenerna – som häxor, mödrar, hjältinnor och metoo-aktivister.
En fattig Situation Sthlm-försäljare bjuds in i ett Östermalmshem i Dramatens ”Tartuffe”. Och Teater Galeasens nyskrivna pjäs ”Ur svenska hjärtans djup” skildrar hur åsikter förändras och normaliseras. Det är bara två av en lång rad politiska föreställningar som i vår spelas på landets scener. Att det är valår har – mer eller mindre uttalat – färgat teaterrepertoaren.
– Vi har laddat stort med produktioner som vi tycker omhändertar det faktum att vi har ett val i höst. Ett val handlar om att vi som bor i det här landet återigen ska definiera vad vårt ”vi” är. Teaterscenen är en väldigt bra plats att göra det på, säger Måns Lagerlöf, teaterchef på Riksteatern.
Riksteatern, som sedan tidigare fokuserar på temana demokrati och miljö, ger i vår bland annat ”De redan frälsta” där Familjen Kaos tar sig an känsliga ämnen inför valet. ”Sång till välfärden” är en nyskriven musikalteater och även ”Kejsaren av Portugallien” blir en uppsättning med politiska ambitioner.
Utan att ta ställning för ett särskilt parti tar de alla upp aktuella frågor om dagens samhälle, menar Måns Lagerlöf som värjer sig för uttrycket ”politisk teater”:
– Men som världen ser ut i dag är det svårt att se en scenkonst som inte ställer sig i dialog med världen. Ibland kan politisk teater uppfattas som att den ska ge svar på politiska frågor och det är jag inte intresserad av. Men jag tror mycket på en teater som uppmanar den som ser den att reflektera över sig själv som politisk varelse.
En bred diskussion om politik vill också rörelsen Medborgarbandet uppnå, med den ”nusvenska” kabarén ”Vinnaren tar allt”. Bakom initiativet står Gudrun Hauksdottir och sångerskan Nina Persson. Med en mångkulturell ensemble och stjärnspäckade gästspel ska man ta upp demokratins aspekter.
– Det är väldigt humanistiskt. Vi vill diskutera demokrati och medborgarskap – människorna. Och det spelar ingen roll om man har en stämpel i ett pass eller inte, säger Hauksdottir som tror att kulturen kan locka fler in i ett samtal om samhället.
Avtryck på landets teatrar gör även metoo-rörelsen. Rapartisten Cleo framför med danskollektivet Juck ett budskap mot sexuellt våld, en föreställning som kommer att turnera i Norrbotten. Och på Stadsteatern börjar Anna Takanens arbete för en större representation av kvinnor som regissörer och huvudrollsinnehavare att synas: den musikaliska kriminalkomedin ”Åtta kvinnor” i regi av Anna Novovic med en helt kvinnlig ensemble inleder säsongen. Och i huvudroller på stora scenen är fem av sju kvinnor. Takanen spelar också själv den legendariska journalisten Barbro Alving i en nyskriven monolog.
Kvinnor tar dessutom större plats i flera pjäser som mödrar och döttrar samt häxor. Therese Söderbergs drama ”Häxor – när drevet går” jämför till exempel gårdagens häxprocesser med nutidens näthat. (TT)