Stora livsöden på en oansenlig gata

Årets Ersnäsrevy är en musikteater om den stora livsproblematiken, koncentrerad till Timmermansgatan utsträckning.

Claudine Kunda i Timmermansgatan.

Claudine Kunda i Timmermansgatan.

Foto: Petra Älvstrand

Teater2017-01-20 08:30

Mer av en actionkomedi än en revy. Så beskriver Jan Hallén ”Timmermansgatan”, årets uppsättning av Ersnästeatern på Ebeneser. Det är andra gången han står för regin, och till skillnad från förra årets mer traditionella revy är ”Timmermansgatan” en sammanhängande musikteater.

– Den handlar om den ganska oansenliga Timmermansgatan i Luleå och livet som föresgår där. För tio år sedan satte ju Staffan Westerberg upp Storgatan på Norrbottensteatern, så jag tänkte att jag får väl kontra med nån liten skitgata…

Manuset är en samling sammanvävda texter från Rasmus Lindbergs katalog av pjäser, som byggts ihop till ett narrativ och förlagts till gatan i fråga.

– Jag hoppas att folk kommer tjusas av att det är en text som är väldigt välskriven och har många olika fält. Det finns att skratta åt och fundera åt och beröras av, säger Jan Hallén.

Årets uppsättning är en blandning av gamla och nya spelare. Strax innan genrepet ska ta sin början på torsdagskvällen övar ensemblen igenom föreställningens musiknummer, och Claudine Kunda, en av de nyare tillskotten, sjunger ”Det finns människor som ingen vill se” av Bo Kaspers Orkester. Musiken har också en central roll i föreställningen, försäkrar regissören.

– Den understryker, förstärker, eller blir är en motpol till det som händer på scen.

Eva-Britt Tjernqvist, som hunnit vara med i revyn hela 25 år, har en lite prostetisk böld på kinden. Denna ska komma att vara viktig för hennes karaktär, Edit, som plötsligt blir änka efter ett långt och enahanda äktenskap.

– Det är väldigt udda karaktärer i de här texterna, men de är också precis som alla vi andra. Lever sina liv med allt det mellanmänskliga. Behöver bli sedda, få kärlek och möta döden, berättar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!