Lagerlöf på sommarscenen

Altruistisk kärlek och en bredsida mot patriarkatet – Teater Västanå återvänder till Selma Lagerlöf i sommar.

Spelar Selma Lagerlöf. Nadja Mirmiran i rollen som Charlotte Löwensköld, Britt-Inger Ekelund som Prostinnan Forsius i teater Västanås pjäs "Charlotte Löwensköld.

Spelar Selma Lagerlöf. Nadja Mirmiran i rollen som Charlotte Löwensköld, Britt-Inger Ekelund som Prostinnan Forsius i teater Västanås pjäs "Charlotte Löwensköld.

Foto: Håkan Larsson

Teater2017-07-07 06:00

Över hela landet ljuder parker och lador av sommarteatrarnas soundtrack. Det blir Shakespeare, men också Bollywood.

Ingen sommar utan Västanå. Teatern, lika värmländsk som Selma Lagerlöf, vet att koka ihop en magisk mix av författarens budskap, folkmusik och berättarglädje. Förra året spelades första delen i ”Löwensköldska ringen” för fulla hus.

I år är det dags för del två av trilogin, ”Charlotte Löwensköld”, och 17 000 biljetter har redan gått åt.

– Det här är de tre sista romanerna hon skrev så det är en mogen Selma Lagerlöf, som behärskar uttrycksmedlen till fullo. Det är det mästerligaste hon har skrivit, säger regissören Leif Stinnerbom entusiastiskt.

Den unga Charlotte står i centrum, trolovad med prästen Karl-Artur. Men han blir allt mer pietistiskt lagd och efter att en intrigerande organistfru blandar sig i gör han slut med sin hustru. I stället lovar han att gifta sig med den första kvinna han ser.

Bokens präst fanns på riktigt. Leif Stinnerbom jämför Selma Lagerlöf med Shakespeare i försöket att förstå vad som driver människor. Hon vänder och vrider på prästens motsägelsefulla beteende.

– Hon undersöker vad som gör att man kan tänka och känna på ett sådant sätt att man utför en massa till synes obegripliga handlingar.

Förutom psykologiskt mångfacetterade porträtt finns också en kamp mot patriarkatet i böckerna, tycker Leif Stinnerbom sig se. Han är själv etnolog och vet hur livaktiga de mönster som Lagerlöf beskriver är – än i dag.

– Men i den sista delen tar hon en gruvlig hämnd, det är en fantastisk avslutning.

I Sommarsverige har Teater Västanå blivit en självklar del. Leif Stinnerbom tror att det lönar sig att fördjupa sin egen särart, vilket för deras del betyder en musikteater sprungen ur folkkulturen. De gräver där de står.

– Och gräver du tillräckligt djupt blir det också en universell kultur. Det är det fantastiska med folkkulturen, den är samtidigt både lokal och universell. Den är inte nationell, även om vissa försöker att använda den så.

Stinnerbom vet att sommaren är folkfestens tid. Och det tar flera teatrar fasta på. Västerbottenteatern bjuder på en smällkaramell av musikallåtar. Svulstigt blir det också när Parkteatern i Stockholm förnyar sig med Bollywoodopera.

Och så blir det så klart Shakespeare. Liksom varje sommar. Romateatern och Norrbottensteatern bjuder på klassikern. Leif Stinnerbom återkommer till den tråd som förenar den brittiska skalden med Värmlands drottning Lagerlöf.

– Bägge författarna ser att det finns så många mörka sidor i människan som vi måste vara på vår vakt mot. De har samma svar på vad botemedlet mot det onda är: kärleken, den enda motkraften. (TT)

Fler sommarteatrar

”Sound of musicals”, Västerbottensteatern. Spelas i Skellefteå till den 15 juli.

”En midsommarnattsdröm”, Norrbottensteatern. Spelas i Luleå för sista gången 7 juli.

”En vintersaga”, Romateatern. Årets Shakespeare-pjäs blir ”En vintersaga”, av regissören Maria Åberg som har satt upp föreställningar på The Royal Shakespeare Company i London, och på Dramaten. Spelas mellan 27 juni och 19 augusti.

”Kung Ubu”, Krapperup. Den dumsluges orimliga maktanspråk är temat när skånska Sommarteater på Krapperup spelar ”Kung Ubu”, från 1896. Spelas mellan 1 juli och 14 augusti i Höganäs och Landskrona.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om