"TÀrendö finns alltid i mitt hjÀrta"

Anna-Karin Baltzari Danfors började arbeta med försĂ€kringar i samband med Estonia-katastrofen. Hon trivs med att stĂ„ pĂ„ konsumentens sida. ”Jag har alltid tyckt om att hjĂ€lpa mĂ€nniskor”, sĂ€ger hon.

Hemma Àr bÀst. Anna-Karin Baltzari Danfors ÄtervÀnder mer Àn gÀrna till byn och gÄrden dÀr hon vÀxte upp. "TÀdendö finns alltid i mitt hjÀrta", sÀger hon.

Hemma Àr bÀst. Anna-Karin Baltzari Danfors ÄtervÀnder mer Àn gÀrna till byn och gÄrden dÀr hon vÀxte upp. "TÀdendö finns alltid i mitt hjÀrta", sÀger hon.

Foto: Thomas Lövgren

TÀrendö2020-10-10 19:00

Skiddrottningen Charlotte Kalla Àr vÀl den som mest satt TÀrendö pÄ kartan under senare Är. En annan röst frÄn byn med den berömda bifurkationen Àr Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ.

Som 19-Äring flyttade hon frÄn TÀrendö till Stockholm för att bli jurist. Efter mer Àn 30 Är i huvudstaden Àr den tornedalska dialekten oförÀndrad, ni har kanske hört henne i radioprogrammet PlÄnboken i P1 dÀr hon svarar pÄ lyssnarfrÄgor.

Vi trÀffar henne en höstdag i TÀrendö dÀr hon Àr pÄ tillfÀlligt besök hos sin mamma Viola. HemgÄrden ligger sÀllsynt vackert pÄ en udde rundad av TÀrendöÀlvens blÄ band.

– Jag stĂ„r bara och beundrar allting nĂ€r jag Ă€r hĂ€r. Vi försöker komma hit varje sommar. PĂ„sken Ă€r fantastisk dĂ„ man kan Ă„ka skidor pĂ„ Ă€lven. Vi Ă€r ofta hĂ€r pĂ„ julen ocksĂ„, berĂ€ttar hon.

KarriÀren började med jobb pÄ advokatbyrÄ i London och Stockholm, frÀmst med familjerÀtt och internationell rÀtt. I samband med Estonia-katastrofen 1994 arbetade hon för det norska försÀkringsbolag som hade hand om ersÀttningarna till överlevande och anhöriga till offren.

– De behövde nĂ„gon som kunde familjerĂ€tt. Det var mycket att utreda till exempel kring vilka som varit sambo eller gifta och om de skulle fĂ„ ersĂ€ttning.

Arbetet med katastrofdrabbade mÀnniskor gav viktiga erfarenheter

– DĂ€r var vi tvungna att tĂ€nka mycket pĂ„ bemötandet. Jag fick verkligen en insikt i hur viktigt det Ă€r och det har följt med mig sedan dess.

Via olika jobb hamnade hon pÄ Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ dÀr hon i dag Àr chef.

– Jag har alltid tyckt om att hjĂ€lpa mĂ€nniskor och vill stĂ„ pĂ„ de svagas sida. Det kĂ€nns verkligen som att konsumenterna behöver hjĂ€lp. MĂ„nga tycker att det Ă€r trĂ„kigt och krĂ„ngligt med försĂ€kringar och vi pĂ„ byrĂ„n tycker att det Ă€r roligt att fĂ„ hjĂ€lpa till.

Anna-Karin Baltzari Danfors framhÄller byrÄns poÀngsystem dÀr privatpersoner kan jÀmföra försÀkringar.

– Vi vĂ€rderar innehĂ„llet utifrĂ„n ett konsumentperspektiv. VĂ„ra jĂ€tteduktiga jurister gĂ„r in i detalj och jĂ€mför, sedan redovisar vi det enkelt med siffror.

Den som fÄr problem med ett försÀkringsbolag, kanske inte fÄr ersÀttning eller bara har svÄrt att förstÄ ett beslut kan vÀnda sig till byrÄn.

– De kan ringa oss helt gratis. Vi kan förklara hur de kan komplettera och överklaga. Vi ger hjĂ€lp till sjĂ€lvhjĂ€lp.

Coronapandemin gör sjĂ€lvklart avtryck ocksĂ„ i försĂ€kringsbranschen. De flesta frĂ„gorna har rört reseförsĂ€kringar. MĂ„nga funderar ocksĂ„ kring liv-, inkomst- och sjukvĂ„rdsförsĂ€kringar.

– MĂ€nniskor ringer och Ă€r oroliga för vad som hĂ€nder om de dör pĂ„ grund av corona. De oroar sig för sina anhöriga och undrar om de ska teckna livförsĂ€kring. Har man funderingar kring sitt försĂ€kringsbehov sĂ„ kan vi hjĂ€lpa till. Vi sĂ€ljer inget och har inget vinstintresse utan vi hjĂ€lper bara konsumenter.

Ett rĂ„d Ă€r att varje Ă„r gĂ„ igenom sina försĂ€kringar. 

– Jag mĂ€rker nu i coronatider att mĂ€nniskor faktiskt har tagit sig mera tid. De har rensat i skĂ„p och lĂ„dor och har ocksĂ„ gjort de hĂ€r genomgĂ„ngarna.

DÄ kommer ocksÄ frÄgorna till Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ.

– Man har köpt hund eller cykel. Man har bilat mycket i Sverige i sommar och rĂ„kat ut för lite trĂ„kigheter med bilen. MĂ„nga vill köpa fritidshus och vĂ€nder sig till oss. Vi Ă€r lite som en termometer, det som hĂ€nder i samhĂ€llet kommer till oss.

I coronans tid har problem kring inkomstförsÀkringar dykt upp. En del har tecknat sin försÀkring utan att de uppfyller kraven och blir dÄ utan ersÀttning. Det kan handla om dÄlig information eller bristande kommunikation, eller sÄ har konsumenten inte lÀst villkoren ordentligt.

– Det Ă€r otroligt viktigt att konsumenterna fĂ„r information och att de förstĂ„r. Vi hĂ„ller koll dĂ€r och pratar med Finansinspektionen och Konsumentverket ifall vi ser att bolagen inte har informerat tillrĂ€ckligt eller otydligt. Det Ă€r vĂ€ldigt trĂ„kigt att betala i mĂ„nga Ă„r för en försĂ€kring som inte gĂ€ller.

Är vi dĂ„liga pĂ„ att lĂ€sa det finstilta?

– Det Ă€r kanske inte sĂ„ kul att lĂ€sa. Men konsumenten har ju ocksĂ„ ett ansvar och bör ta sig tid. Det Ă€r viktigt att man engagerar sig.

HÀr Àr nÄgra av försÀkringsexpertens tips för att undvika problem och spara pengar:

*ProduktförsÀkringar:

– MĂ„nga tecknar sĂ„dana för till exempel hemelektronik och det kan bli vĂ€ldigt dyrt om man gör det till allt man köper. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att ha en allriskförsĂ€kring till sin hemförsĂ€kring.

*ID-skydd:

– Det sĂ€ljs in en massa sĂ„dana som ska skydda mot ID-kapningar. HĂ€r anvĂ€nds lite skrĂ€mseltaktik sĂ„ det tycker jag man ska se upp med. De kan vara dyra och mĂ„nga pensionĂ€rer tecknar i onödan. Det finns ett ID-skydd i de flesta hemförsĂ€kringar.

*Fordonsgarantier:

– SĂ€ljs mycket, som ett komplement till bilförsĂ€kringen, men behövs ofta inte om man redan har halv- eller helförsĂ€kring dĂ€r maskinskadeförsĂ€kring ingĂ„r. Det gĂ€ller Ă€ven assistansförsĂ€kringar som sĂ€ljs in fast de i stort sett redan finns i bilens halvförsĂ€kring.

*AvbestĂ€llningsskydd för resor: 

– Det finns i ditt kreditkort. Har du en stor hemförsĂ€kring sĂ„ har du dessutom ofta ett utökat reseskydd, sĂ„ dĂ€r ska man tĂ€nka till tvĂ„ gĂ„nger innan man kryssar i rutan. ReseförsĂ€kringen i vĂ„ra hemförsĂ€kringar Ă€r vĂ€ldigt bra och gĂ€ller oftast i 45 dagar. Är man borta lĂ€ngre Ă€n sĂ„ gĂ€ller det att förlĂ€nga försĂ€kringen, helst innan man Ă„ker hemifrĂ„n.

*SjukvÄrdsförsÀkringar:

– Kolla först vad du har via arbetsgivare och fack. Fundera pĂ„ om du behöver en sjukvĂ„rdsförsĂ€kring, de kan vara vĂ€ldigt dyra.

*LivförsÀkring:

– Bra att tĂ€nka pĂ„ hur anhöriga ska klara sig om det vĂ€rsta hĂ€nder. HĂ€r Ă€r det viktigt att ha koll pĂ„ efterlevandeskydd och göra en helhetsbedömning. 

*OlycksfallsförsÀkring:

– Tycker jag nog att man bör ha. Är man Ă€ldre ska man kolla upp hur lĂ€nge den gĂ€ller, för den trappas ned och slutar gĂ€lla i en viss Ă„lder. NĂ€r det gĂ€ller barn sĂ„ bör alla ha en individuell sjuk- och olycksfallsförsĂ€kring. Barnen Ă€r Ă€ven försĂ€krade mot olycksfall via kommunen. I vissa kommuner gĂ€ller försĂ€kringen under skoltid medan den gĂ€ller dygnet runt i andra. HĂ€r Ă€r det viktigt att kĂ€nna till att man sjĂ€lv mĂ„ste anmĂ€la en skada om man drabbas. Skolan gör inte det.

*DjurförsÀkring:

– VeterinĂ€rvĂ„rden blir dyrare och dyrare. Har man djur bör man ocksĂ„ ha en försĂ€kring.

Efter att ha fÄtt en nyttig lektion om försÀkringar tar vi en promenad ned till Àlven för fotografering. Anna-Karin Baltzari Danfors njuter av dagarna i höstsolen.

– HĂ€r Ă€r fantastiskt. Ett sĂ„nt hĂ€r stĂ€lle vill man aldrig göra sig av med.

I Stockholm vĂ€ntar nya försĂ€kringsfrĂ„gor. Konsumenternas försĂ€kringsbyrĂ„ kontaktas av cirka 11 000 personer varje Ă„r och deras webbsida har 2,5 miljoner besökare. 

För Anna-Karin blir det ocksÄ fortsatt medverkan i PlÄnboken i P1.

Är det mĂ„nga som kĂ€nner igen dig frĂ„n radion?

– Ja, hĂ€r i TĂ€rendö i alla fall (skratt). HĂ€r Ă€r det mĂ„nga som sĂ€ger att de har hört mig, framförallt pensionĂ€rer som lyssnar mycket pĂ„ radio.

FörsÀkringsfakta

Konsumenternas FörsĂ€kringsbyrĂ„ ger oberoende vĂ€gledning i frĂ„gor som rör försĂ€kringar och pensioner. VĂ€gledningen Ă€r kostnadsfri. ByrĂ„ns uppgift Ă€r ocksĂ„ att fĂ„nga upp konsumentproblem inom försĂ€krings- och pensionsomrĂ„det och föra dem vidare till försĂ€kringsbolag och myndigheter. 

HuvudmÀn Àr Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationen Svensk FörsÀkring.

Webbplats: konsumenternas.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!