Det nuvarande avtalet som staten har med SJ löper ut i december 2018. Redan nu har Trafikverket satt sig ned för att diskutera olika typer av upphandlingar och under tisdagen presenterades de tre förslagen. Det är tågen mellan Göteborg och Luleå samt tågen mellan Stockholm och Narvik, via Luleå och Kiruna, som berörs.
– Vi bedömer att sträckan inte är lönsam. Annars skulle det inte vara aktuellt för oss att diskutera en upphandling, säger Anna Fällbom, chef för transportsystem och utredningar på Trafikverket.
Det ena alternativet innebär att man ska fortsätta likt man gör nu. Det vill säga med två tåg i vardera riktningen varje dygn. Det andra handlar om att man ska dra ned på antalet avgångar och i stället trafikera sträckan med ett tåg i vardera riktningen varje dygn. Det sista alternativet handlar om att man ska fortsätta att köra två tåg i vardera riktningen under högsäsong och därefter med endast ett tåg per dygn under lågsäsong.
Vilken upphandlingsplan som Trafikverket väljer beslutas i oktober. Utredningen har nu gått ut på remiss till berörda parter, som kommuner, myndigheter och turistorganisationer.
Trafikverket har under flera år sett en nedgående trend i antalet resenärer som väljer att ta nattåget längs den berörda sträckan. Däremot har man sett en ökning under 2015 och första kvartalet av 2016. Och att samtliga nattavgångar kommer att ställas in är inte aktuellt.
– Det som har kommit fram i utredningen pekar på fortsatt behov av nattågstrafik. Men inte i vilken omfattning, säger Anna Fällbom.