Regeringen satsar miljoner på vägunderhåll

Regeringen har presenterat en satsning på 300 miljoner kronor per år för att möta underhållsskulden på landets statliga vägar och 100 miljoner extra för enskilda vägar.

För att minska det eftersatta vägunderhållet föreslår regeringen extra resurser för underhåll av såväl det statliga som det enskilda vägnätet. Arkivbild.

För att minska det eftersatta vägunderhållet föreslår regeringen extra resurser för underhåll av såväl det statliga som det enskilda vägnätet. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sverige2023-09-15 17:30

För att minska det eftersatta vägunderhållet föreslår regeringen extra resurser för underhåll av såväl det statliga som det enskilda vägnätet.

Behoven av underhåll i Sveriges vägar bedöms vara stora samtidigt som samhällsekonomiskt effektiva och långsiktigt hållbara transportmöjligheter behöver säkerställas för medborgare och näringsliv i hela landet, skriver Landsbygds- och infrastrukturdepartementet i ett pressmeddelande.

– Det finns en underhållsskuld i det svenska vägnätet. Regeringen satsar därför 300 miljoner kronor per år under 2024 och 2025 på ökat vägunderhåll av statliga vägar. Satsningen kommer bidra till att upprätthålla framkomligheten och trygga en tillförlitlig infrastruktur, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i pressmeddelandet.

Regeringen genomför även en satsning på 100 miljoner kronor per år under 2024 och 2025 på förstärkt vägunderhåll av enskilda vägar, som finns i såväl städer, tätorter som landsbygd. 

Enligt Transportföretagen ligger andelen vägar i mycket dåligt skick i Norrbotten på 15,1 procent.

– Den senaste tidens kraftiga oväder har visat att det finns stora behov av åtgärder i det svenska vägnätet för att säkerställa robustheten. Regeringen tillför nu extra medel för att även enskilda väghållare som uppbär bidrag för sin väghållning ska kunna söka ersättning för särskilda driftåtgärder, säger Andreas Carlson.

Satsningen innebär till exempel att vägföreningar som drabbats av skador på grund av oväder kan söka bidrag för åtgärder som inte ingår i det årliga driftbidraget.

Transportföretagen ser positivt på att regeringen erkänner problemet, men menar att satsningen inte är tillräcklig.

"Bara för att stoppa underhållsskulden från att växa hade regeringen behövt satsa två miljarder extra per år", skriver samarbetsorganisation i ett pressmeddelande.

– Mer än var tredje statlig väg i Sverige är i mycket dåligt skick och underhållsskulden fortsätter växa. Det är bra att regeringen satsar 300 miljoner extra på de statliga vägarna och 100 miljoner extra nästa år på de enskilda vägarna, men tyvärr är läget så illa att det är långt ifrån tillräckligt, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Regeringen avser att överlämna förslagen i budgetpropositionen för 2024. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!