Problemen startade runt 11.30-tiden på måndagen. Enligt uppgifter upplevde kunder störningar med telefoni, bredband och tv-tjänster. F
Även hemsidan låg nere i flera timmar.
"Vi är i full gång att informera våra kunder som skriver till oss om de störningar som pågår just nu. Tills allt är löst igen kan du uppleva störningar på alla våra tjänster. Jag är ledsen för besväret", skrev företaget i en kommentar på Facebook.
Flera företag, myndigheter och kommuner i hela landet drabbades av driftstörningen. Bland annat polisen, som skrev detta på sin hemsida:
"Just nu är det svårt att komma fram på 114 14, felsökning pågår hos leverantören".
Länstrafiken i Norrbotten var även en av de drabbade.
– Länstrafikens Kundservice har för närvarande problem med telefonin och det går inte att komma fram till beställningscentralen för sjukresor och färdtjänst eller Länstrafikens kundtjänst, förklarade Viktoria Korak, HR- och tf. kundservicechef, till redaktionen.
Även Region Norrbotten fick ställa om när det var problem med telefonin:
– Det är bland annat svårt att beställa sjukresor och vi har fått hänvisa till särskilda telefonnummer för det.
Övertorneå och Kalix kommun skrev på sociala medier att de inte kan ta emot samtal på grund av tekniska problem. Även Arbetsförmedlingen, Folkhälsomyndigheten och Transportstyrelsen larmade om liknande problem.
Vid 17-tiden meddelade Telia på Facebook att de jobbar på en lösning.
"Då vår telefoni ligger nere just nu kan ni inte ringa oss men tekniker jobbar på en lösning så fort det går", skrev en kundtjänstmedarbetare på teleoperatören.
Och strax innan klockan 19 på måndagskvällen kom lösningen. Telia meddelade att de hittat felet:
"Vi har funnit orsaken till dagens störningar. Vår hemsida är tillbaka och vi ser nu också att de allra flesta tjänster som har påverkats börjar fungera igen. Det kan dock ta en liten stund innan allt är igång som vanligt".