Enligt Svensk handels julrapport köper varannan konsument majoriteten av klapparna online. Kraftigast växer inköpen av julklappar på nätet bland konsumenter mellan 26–35 år, där 70 procent anger att de kommer att klicka hem majoriteten av julklapparna.
– Förra julen ledde rådande restriktioner till att fler än någonsin handlade julklapparna på nätet. Nu råder inte samma restriktioner och trots detta fortsätter försäljningen via e-handeln att öka. Det är ett tydligt tecken på att pandemin fortsätter att snabba på den digitala omställningen av handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.
Enligt Svensk handels prognos inför julhandeln väntas svenska konsumenter handla julklappar för 21 miljarder kronor, vilket motsvarar omkring 3 150 kronor per person. Det är ett något lägre belopp per person än förra julen men vägs på totalen upp av att befolkningen har växt.
– Hushållen är något avvaktande inför årets julhandel. Osäkerhet kopplat till pandemiläget, fraktproblematik och det faktum att mycket pengar även lades på annat än julklappar på Black Friday är faktorer som påverkar, säger Johan Davidson, och fortsätter:
– Samtidigt är det färre än vanligt som anger att de ska dra ned på inköpen i jul. Det finns ett sug efter att fira en något mer normal jul i år eftersom pandemin ställde in firandet för många förra året.
Julhandeln är årets viktigaste försäljningsperiod och 7 av 10 handlare uppger att julen är viktig för försäljningen. För att möta det ökade försäljningstrycket tar nästan var tredje handlare in extrapersonal.
– Pandemin gjorde att många handlare drog ned på extraanställningarna förra julen men nu är det återigen många som laddar för att möta ett ökat försäljningstryck. Julhandeln möjliggör för mängder av unga personer att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.