Digitala läsarintäkterna ökar

Förra året ökade morgontidningarnas digitala läsarintäkter med drygt 13 procent. Och allra störst var ökningen för de stora landsortstidningarna där intäkterna mer än fördubblades.

Foto: Petra Isaksson

Sverige2018-03-07 14:00

Det är branschorganisationen TU som tagit fram statistiken som bygger på uppgifter från 87 jämförbara titlar, varav fyra är storstadstidningar och 83 är landsortstidningar.

– Den nya statistiken visar tydligt att allt fler är villiga att betala för kvalificerad journalistik. Och det för både tryckta och digitala nyheter, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU – Medier i Sverige.

I fjol stod prenumerations- och lösnummerförsäljningen i tryckta och digitala kanaler för cirka 57 procent av morgonpressens intäkter. Näst största intäktskälla var annonserna i den tryckta tidningen med en intäktsandel på ungefär 35 procent. Den digitala annonsförsäljningen stod i sin tur för drygt åtta procent av de samlade annons- och läsarintäkterna 2017.

De fyra storstadstidningar, det vill säga morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, som ingår i statistiken ökade sina totala läsarintäkter med drygt en procent förra året. Drivkraften i tillväxten var den digitala abonnemangsförsäljningen, som ökade med drygt 14 procent, jämfört med 2016.

Landsortspressens digitala läsarintäkter ökade med cirka 12 procent. Allra största var ökningen för de landsortstidningar som har en upplaga över 30 000 exemplar. I den kategorin var tillväxten 112 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om