– Det är naturligtvis väldigt olyckligt. Det hade varit trevligare att komma ut på marknaden när det är än mer sug, fast det är fortfarande stor efterfrågan på våra produkter, säger Jan-Ivan Johansson.
Tidigare har det talats om att transportera malmen med tåg till Svappavaara. Nu har företaget riktat in sig på lastbilstransporter längs E10. Att bygga ett stickspår som ansluter till järnvägen tar tid och kostar pengar, trots att det bara är en kilometer från järnvägen till gruvan.
– Det blir en transport mellan processanläggningen och järnvägen i Mertainen och likadant i Svappavaara. De bitarna gör sammantaget med miljö, investeringsstorlek och så vidare att vi helst ser att vi kan köra dessa 90-tons lastbilsekipage i framtiden också.
Hur trafiken längs E10 påverkas av gruvbrytningen i Mertainen är en annan sak som har diskuterats. Det handlar främst om att vägen måste stängas av i samband med sprängningar.
– Vi ser inte att det kommer att vara några större problem mer än att vägen kommer att vara avstängd 10-20 minuter vid varje sprängning. Är det så att någon brådskande transport är på gång så får vi hantera det, en ambulans ska inte behöva bli hindrad, säger Jan-Ivan Johansson.