Två döda i flygolycka

Två personer omkom när ett litet privatägt enmotorigt flygplan från Schweiz kraschade till marken efter start från Midlanda flygplats utanför Sundsvall.

Sundsvall2009-06-15 16:41
Piloten rapporterade att han fått motorproblem efter start vid 10.40- tiden på måndagsförmiddagen och flygledningen kunde från tornet på flygplatsen se planet slå i marken cirka hundra meter vid sidan om startbanan.
Trots en snabb räddningsinsats kunde inte flygplatsens räddningstjänst rädda livet på de två personerna i planet. Kraschen mot marken var mycket kraftig.
Det var två mindre flygplan från Schweiz som startade tätt efter varandra för att flyga mot Skövde. Det första planet kom upp i luften utan problem.
– Piloten i det bakre flygplanet rapporterade kort efter starten att han hade motorproblem och ville återvända till flygplatsen och landa. Samtidigt vek sig planet och föll till marken från mellan 100 och 200 meters höjd, säger Lars Grantinger vid Flygräddningscentralen i Göteborg till TT.
Besättningarna i de båda planen kom till Sundsvall i förra veckan på besök och skulle flyga vidare till Skövde när olyckan inträffade.
– Det havererade flygplanet är ett litet lätt tvåsitsigt sportflygplan av typen Cherry BX-2. Våra tekniker har dokumenterat olycksplatsen, säger Börje Öhman, informationschef vid polisen i Västernorrland.
Statens haverikommission kommer inte att utreda olyckan på Midlanda.
– Vi utreder inte längre den här typen av olyckor om det inte är något speciellt, säger Stefan Christensen, utredningschef vid Haverikommissionen, till TT.
Sedan flera år tillbaka utreder inte Haverikommisionen olyckor med experimentflygplan, ultralätta plan och hängskärmar. En av orsakerna är att dessa flygplan har lägre säkerhet och betraktas som hobbyflyg.
Det är inte klarlagt vem som kommer att utreda kraschen i Sundsvall.
– Planet var registrerat och byggt i Schweiz. De schweiziska myndigheterna har informerats om olyckan och det är möjligt att de vill utreda händelsen, säger Stefan Christensen.

BAKGRUND/Svårast hittills

Det finns ännu ingen komplett statistik från 1 januari i år och fram till måndagens haveri i Sundsvall över antalet haverier inom allmänflyget, det vill säga allt icke kommersiellt flyg, i Sverige. Det är dock klart att olyckan på Midlanda är den allvarligaste hittills i år.
Under första kvartalet inträffade totalt fyra haverier, två med enmotoriga privatflygplan, ett med ett skolflygplan och ett med skärmflyg. Ingen människa omkom vid dessa olyckor.
I slutet på maj buklandade ett skolplan på Arvidsjaurs flygplats. Ingen skadades allvarligt vid haveriet. Den 12 juni skadades en man när hans hemmabyggda flygplan havererade på Ekerö utanför Stockholm.
En person dog när ett plan av typ Cessna 172 kraschade vid Båven utanför Uddevalla den 1 juni. Måndagens olycka i Sundsvall krävde två människors liv.
Förra året inträffade ett 50-tal mer eller mindre allvarliga olyckor med olika typer av flygplan. Av dessa svarade motorflygplan för 19 av haverierna, det ultralätta flyget för 12, segelflyget för 12, skärmflyg för elva och hängflyg för en olycka.
Totalt omkom i fjol fem människor, varav tre inom segelflyget.
Källa: Transportstyrelsen och TT.
(TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om