Utsläppsrätter föreslås för flygbolag

Ändrade resmönster och lågprisflygets kraftiga expansion gör att trafikflygets utsläpp av växthusgaser ökar kraftigt.
EU-kommissionen vill därför ha in flyget i handeln med utsläppsrätter.

Strasbourg2005-09-27 19:44


Kommissionen presenterar i ett så kallat meddelande ett förslag till en strategi för hur utsläppen ska kunna påverkas. Siktet är inställt på att lägga fram förslag till lagstiftning någon gång under 2006, sedan flygbranschen, medlemsländerna, EU-parlamentet och andra berörda har lämnat sina reaktioner på förslaget.

SAS och British Airways har tidigare sagt sig vara positiva till ett system med utsläppsrätter. Ett sådant system finns redan inom EU för industrin. Ett tak sätts för utsläppen av koldioxid och för att få släppa ut mer än sin tilldelade kvot får företagen köpa sig den rätten av andra som inte nyttjar sin kvot fullt ut.

Med flygbolagen i ett sådant system skulle också de få en extra anledning att göra något åt utsläppen. Enligt ett exempel som kommissionen använder ger en tur-och-retur-resa för två mellan Amsterdam och Phuket upphov till lika stora utsläpp av koldioxid som en ny bil gör under ett helt år.

Kommissionen konstaterar att flyget för dagen bara står för 3 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser men att ökningen av utsläpp i branschen är snabbare än inom någon annan sektor. Därmed riskerar utvecklingen att radera ut vinster gjorda på andra områden.

Systemet bör, anser kommissionen, omfatta alla flygningar inom eller utanför EU. Och det ska även omfatta bolag med hemvist utanför unionen.

Kostnaderna för det skulle som mest kunna bli cirka 85 kronor per returbiljett, hävdar kommissionen och menar att det skulle ha liten effekt på resandet och branschens ekonomi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!