VÀlj rÀtt ljus till cykeln

Vissa cykellampor lyser upp hela skogen framför dig. Andra Àr mest till för att du ska synas. Miljön man cyklar i spelar stor roll för valet av lampa.

Stockholm2013-09-28 06:07

Bra belysning pÄ cykeln Àr inte bara viktigt för att du ska se vÀgen framför dig utan Àven för att bilister ska se dig. Testfakta lÀt SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut undersöka ljusegenskaper, hÄllbarhet och batteritid pÄ Ätta portabla LED-lampor för cykel.

ÖverlĂ€gsen ljusstyrka har testvinnaren Sigma Lightster med en rĂ€ckvidd pĂ„ hela 85 meter. Tillsammans med Clas Ohlsons lampa Asaklitt fördelar den Ă€ven ljuset bĂ€st av lamporna i testet. De har en asymmetrisk ljusbild, vilket innebĂ€r att den Ă€r bredare Ă€n den Ă€r hög och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt sprider ljuset efter vĂ€gens bredd.

– Sedan kan man frĂ„ga sig vem som behöver en sĂ„ stark lampa som Sigma. Den Ă€r perfekt för en mörk skogsvĂ€g, men i stadstrafik kan den nog snarare riskera att blĂ€nda medtrafikanterna, sĂ€ger HĂ„kan Skoogh, testledare pĂ„ SP.

Om Sigma Àr extrem Ät ena hÄllet Àr Knog Blinder extrem Ät andra. Lampan har en rÀckvidd pÄ bara sju meter och Àr troligtvis tÀnkt endast för stadstrafik.

– Du ser inte mycket sjĂ€lv med den hĂ€r lampan, men dĂ€remot syns du bra bĂ„de frĂ„n sidan och framifrĂ„n utan att störa eller blĂ€nda. I stadstrafik med bra gatubelysning behöver inte ljusstyrkan vara sĂ„ stark eftersom ögat Ă€r bra pĂ„ att anpassa sig, sĂ€ger han.

SÀmst ljusegenskaper har Cat Eye HL-EL 135 och lampan frÄn Biltema. Ljusbilden hos dessa bÄda lampor Àr ojÀmn vilket gör att man fÄr fladdrande ljusa fÀlt vid sidorna som kan blÀnka till och reflekteras i omgivningen.

– Det Ă€r inte bra eftersom det kan störa och stjĂ€la uppmĂ€rksamhet frĂ„n cyklingen, sĂ€ger HĂ„kan Skoogh.

Eftersom ljusstyrkan skiljer sig Ät mellan lamporna i testet, skiljer sig Àven batteritiden. Ju starkare ljus, desto mer drar det pÄ batteriet helt enkelt. Undantaget Àr Knog Blinder, som Àr en liten lampa med extra smÄ inbyggda batterier, vilket ocksÄ ger klart kortare batteritid. Till skillnad frÄn övriga lampor laddas Knog via USB.

En cykellampa som du tar av och pÄ flera gÄnger om dagen riskerar sjÀlvklart att ramla i backen dÄ och dÄ. DÀrför undersökte laboratoriet Àven hÄllbarheten, enligt en amerikansk standard.

Först slÀpptes lamporna sex gÄnger frÄn en meter i ett betonggolv ur olika positioner. DÀrefter utsÀtts de för kraftigt regn i 15 minuter för att se om de tar in vatten. Hela testet görs pÄ tre lampor av varje fabrikat.

Lampor frÄn Biltema, Twice och AIM gÄr sönder redan vid slagprovet. Alla lampor frÄn Biltema och Twice tar dessutom in vatten.

– Biltema och Twice kĂ€nns kvalitetsmĂ€ssigt sĂ€mre Ă€n övriga, sĂ€ger HĂ„kan Skoogh.

AIM har en svag punkt som gör den extra kÀnslig för att tappas i marken.

– Den Ă€r utformad ungefĂ€r som en klassisk ficklampa dĂ€r man skruvar av toppen för att stoppa i batterierna. Och gĂ€ngorna som hĂ„ller fast huvudet Ă€r gjord i en alldeles för spröd plast.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att den som ska köpa ny cykellampa bör fundera pÄ vilken miljö man cyklar i innan man slÄr till.

– Det bĂ€sta hade varit om det gick att stĂ€lla in lamporna pĂ„ olika typer av ljus precis som med bilar. SĂ„ att du kan ha starkare belysning nĂ€r det behövs och svagare i stadstrafik. Det Ă€r sĂ€kert nĂ„got som kommer att komma i framtiden dĂ„ LED-lampor Ă€r lĂ€tta att reglera, sĂ€ger HĂ„kan Skoogh.

Om testet

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i BorÄs har pÄ Testfaktas uppdrag testat Ätta portabla led-lampor för cykel. Alla lampor Àr framlysen.

Ljusegenskaper: Detta Àr en kombination av lampornas ljusflöde (lumen), ljusstyrka (candela) och ljusfördelning. Lampornas ljusfördelning har laboratoriet bedömt pÄ en skala frÄn ett till fem, dÀr fem Àr bÀst.

Batteritid: Laboratoriet mÀtte hur lÄng tid det tar för batterierna att ladda ur. Vid testet anvÀndes alkaliska batterier av kÀnt mÀrke, med undantag för Knog Blinder som har sÀrskilda inbyggda LiPo-batterier.

HÄllbarhet: Lamporna slÀpptes sex gÄnger frÄn en meter i ett betonggolv ur olika positioner. DÀrefter utsÀtts de för kraftigt regn i 15 minuter för att se om de tar in vatten. Hela testet görs pÄ tre lampor av varje fabrikat.

AnvÀndarvÀnlighet: Laboratoriet bedömde hur lÀtta lamporna Àr att montera och flytta frÄn en cykel till en annan. I bedömningen ingÄr Àven hur lÀtt det Àr att byta batterier. Bedömningen Àr gjord pÄ en skala frÄn ett till fem, dÀr fem Àr bÀst.

BetygsÀttning: Testfakta viktat samman betygen i de olika delmomenten till ett totalbetyg, enligt följande: Ljusegenskaper 40 procent, Batteritid 25 procent, hÄllbarhet 25 procent och anvÀndarvÀnlighet 10 procent.

Fakta | SÄ sÀger lagen

NÀr det Àr mörkt ute mÄste cykeln vara försedd med lysen fram och bak samt reflexer.

Framlyktan ska visa vitt eller gult ljus framÄt. Ljuset ska kunna synas frÄn ett avstÄnd pÄ 300 meter och vara sÄ pass stark att fordonet kan framföras pÄ ett sÀkert sÀtt. Ljuset mÄste vara konstant och fÄr inte blinka. Har lampan blÀndande ljus ska den snabbt kunna blÀndas av.

Baklyktan ska visa rött ljus bakÄt. Den fÄr avge blinkande ljus om blinkfrekvensen Àr minst 200 blinkningar/minut.

Cykeln ska vara utrustad med vit reflex fram, röd reflex bak och orangegul reflex pÄ sidan.

PÄföljder

Ljus fram saknas: 500 kronor

Ljus bak saknas: 500 kronor

Reflex saknas: 500 kronor

Om fungerande belysning finns pÄ cykeln, men inte anvÀnds: 500 kronor

Belysning fram- och bak samt reflexer saknas: 1000 kronor

KÀlla: Nationalföreningen för trafiksÀkerhetens frÀmjande, NTF

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om