Trohet lönar sig inte

Bästa priset, billigaste abonnemanget och lägsta årskostnaderna får de som klagar, prutar och byter. Förlorarna är de trogna konsumenter som år ut och år in betalar utan att bråka.

KAMPANJER. Att ingå ett i långt avtal för till exempel ett mobilabonnemang kan innebärA att du går miste om rabatter och kampanjpriser.

KAMPANJER. Att ingå ett i långt avtal för till exempel ett mobilabonnemang kan innebärA att du går miste om rabatter och kampanjpriser.

Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Stockholm2011-09-15 06:00

På olika konsumentsajter kan man läsa upprörda inlägg från trofasta bankkunder, försäkringstagare, prenumeranter och telefonkunder som känner sig styvmoderligt behandlade av företag. Det kan handla om avgifter som höjts utan anledning, tjänster som tagits bort, kampanjer som endast nya kunder får ta del av eller bara ett otrevligt bemötande.

Verkligheten är sådan att den som håller sig till ett företag, betalar sina räkningar i tid och inte klagar nästan alltid får betala mer. Vinnarna är de otrogna, de aktiva och de som ifrågasätter.

Analyserar kunder
Den fria konkurrensen och avregleringarna har sitt pris i form av en stor osäkerhet som inte minst drabbar företagen själva.

Pål Burman är vd för sajten fairshopping.se vars uppgift är att koppla samman missnöjda kunder med företagen.

Enligt honom är churn - omsättningen av kunder - ett jätteproblem. Till exempel finns det företag som bygger upp system för att analysera hur stor risken är att man förlorar den eller den kunden.

- De kunder som hör av sig sällan och betalar sina räkningar i tid kommer sannolikt att stanna kvar och får därför inga erbjudanden, säger Pål Burman.

Förhandla om priset
Många har redan lärt sig att man måste vara aktiv för att få det bästa priset. Och Maria Wiezell, konsumentvägledare på Konsumentcentrum i Stockholm, säger att hon har många exempel där konsumenter förhandlat ner försäkringspremier, elavgifter, bredband- och telefonabonnemang.

- Man ska ju inte snällt bara betala för en ny period utan att förhandla med bolaget, säger hon.

Samtidigt tycker Maria Wiezell att det är en utveckling som också drabbat konsumenterna.

- Det tar väldigt mycket tid och engagemang att surfa runt och jämföra, hålla reda på erbjudanden, rabatter och eventuella medlemsförmåner. Det väcker också en hel del oro. Jag får ofta samtal från äldre som är oroliga över att de inte bytt elbolag, trots att det handlar om en besparing på några hundralappar om året.

Hennes tips är att man väljer ut några områden som ger mest utdelning i förhållande till det arbete man tvingas lägga ner.

- Man ska vara medveten om att hur aktiv man än är så går det inte att maxa alla valen. Det finns också andra faktorer som betyder lika mycket eller kanske mer än bara priset.

Kommer jag fram på telefonen, finns det en kundtjänst, hur lätt är det att rätta till fel? Det kan vara värt att betala lite mer för det.

Så håller du nere kostnaderna:

Använd prisjämförelsesajter som telepriskollen, Konsumenternas försäkringsbyrå, Prisjakt.se och Pricerunner.se med flera.

Lär dig att förhandla om priset. Läs på och samla argument. Ett kan vara att du är en trogen kund.

Varje ny avtalsperiod är ett förhandlingsläge där du som kund har en chans att få en lägre kostnad.

Välj dina strider. Vissa tjänster och varor slukar mer pengar än andra. Gör en översikt på din ekonomi för att se var pengarna försvinner. Till exempel stora banklån, bredband-, mobil- och telefonabonnemang.

Känner du dig tveksam bör du passa dig för att ingå långa avtal. I somras kom en lagändring i Lagen om elektronisk kommunikation som innebär att inget företag får binda upp sina kunder längre än två år och alla måste kunna erbjuda ettårsavtal.

Förutom kostnaden kan det vara värt att titta på hur lätt det är att få kontakt med företaget. Öppettider, telefonköer, övriga tjänster som ingår, bemötande, teknisk support, villkor för till exempel försäkringar och så vidare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om