Spelreklam skapar inga spelmissbrukare

Det finns inget i forskningen som tyder på att spelreklam i sig skapar ett ökat spelmissbruk. Det skriver Folkhälsoinstitutet i en ny rapport med titeln Att sälja en dröm som presenteras under fredagsförmiddagen. 

STOCKHOLM2005-06-17 10:15
Däremot finns det tecken på att de som försöker minska sitt spelande eller redan är missbrukare påverkas av reklamen.<BR>Därför har Folkhälsoinstitutet beslutat att satsa på fortsatt forskning riktad mot de grupperna.<BR>Reklam för spel omsatte under förra året cirka 785 miljoner kronor. Knappast någon kan ha undgått den i bussar, tidningar och TV.<BR>I debatten pekas reklamen också ut som en av de största anledningarna till att spelberoendet ökar. Men rapporten konstaterar att det inte finns några vare sig svenska eller internationella rapporter som ger stöd för påståendet.<BR>Samtidigt konstateras dock i rapporten att ?den internationella akademiska litteraturen om spelreklam är ringa. Kunskapsluckorna gällande spelreklamens innehåll och effekter är stora?.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om