Sparkoncernen Skandias marknadsandel i Sverige fortsatte att rasa dramatiskt under årets första kvartal, enligt uppgifter publicerade i Svenska Dagbladet. Nedgången har ägt rum trots att koncernens Sverigechef, Gert Engman så sent som i april talade om en vändning uppåt på hemmaplan.<BR>Skandias andel av landets fondförsäkringar uppgick till 14 procent under första kvartalet, vilket kan jämföras med 16 procent under första kvartalet 2004 och nästan en tredjedel av marknaden för två år sedan, skriver tidningen.<BR>Samtidigt föll Skandias försäljning av nya produkter inom fondförsäkring i Sverige med nio procent till 500 miljoner kronor.<BR>På rullande tolvmånadersbasis sjönk Skandias marknadsandel från 23,4 till 17,3 procent mellan fjolårets och årets första kvartal.<BR>Utanför landets gränser går det dock bättre. Koncernens totala nyförsäljning under första kvartalet ökade med 15 procent till 2,7 miljarder kronor.