Sensorer - bilens sjätte sinne hjälper dig att köra
Snart blir bilen din bästa vän på vägen. Med olika sensorer ska framtidens bilar kommunicera med föraren. Det ska göra bilkörningen både enklare och säkrare.
NY TEKNIK. Volvo xc60 har flera av de sensorstyrda system som i kommer att vara standard i framtiden.
Foto: Volvo
Tidigare har det funnits en viss konflikt mellan biltillverkarna och myndigheterna om hur de här systemen ska användas och marknadsföras. För i praktiken handlar många av de automatiska funktioner som kommer framöver om att minska hastigheten och den aggressiva körningen. Det står i bjärt kontrast mot biltillverkarnas jakt på fler hästkrafter, starkare motorer och högre toppfarter.- Här spelar faktiskt lågkonjunkturen oss i händerna. I krisen har industrin börjat förstå att framtiden varken ligger i bilar som drar massor av bensin eller i en trafiksituation som varje år dödar ungefär 40.000 personer bara i Europa. I dag skulle jag påstå att industrin drar åt samma håll som oss, säger Biding.Kommunikation
Tekniken som behövs finns redan till stora delar. Mycket av dagens forskning handlar i stället om hur bilen ska kommunicera med föraren.- Det är väldigt viktigt att inte ta bort ansvar eller initiativ från föraren, det är alltid föraren som bestämmer. Systemen måste varna på ett diskret sätt som inte tar uppmärksamheten från körningen. Det här är ett av de viktigaste forskningsområdena just nu, säger Urban Wass på Volvo.
Så hjälper sensorerna dig:Bilens lås är elektroniskt och försett med alkolås. Du måste blåsa för att bilen ska starta.PS och navigeringsutrustning startar och talar om för dig hur trafikläget är. Var finns det köer, pågår det vägarbete eller har det skett någon olycka som påverkar trafikflödet? I så fall får du förslag på annan väg. Vägskyltarna kommunicerar med bilen så att du alltid vet vilken hastighet som gäller.Om du börjar blinka mycket med ögonen eller inte fokuserar på vägen kan det betyda att du är trött. Sensorer kolla dina ögon och dina
huvudrörelser och varnar när den upptäcker trötthet.Om bilen börjar vingla lite och inte kör lika stabilt som vanligt kan det också betyda trötthet. Sensorer mäter hur rakt bilen kör och skickar varningar så att du vaknar till.När trafiken tätnar eller du börjar köra vårdslöst varnar bilen dig när du ligger för nära bilen framför. När en olycka i princip är oundviklig vet bilen att du inte kommer att hinna med. Först då tar bilen över styrning och bromsar, och bromsar automatiskt för att minimera krockvåldet.Sensorerna kan avgöra vad det är du kommer att krocka med och anpassa sitt beteende efter det. Är det är tung lastbil som väntar aktiveras alla säkerhetssystem, men är det en fotgängare skickas motorhuven upp och dämpar smällen för fotgängaren.När en krock har inträffat ringer bilen automatiskt efter hjälp med ett så kallat e-call. Bilen rapporterar var den befinner sig men också vilket krockvåld det är frågan om.
huvudrörelser och varnar när den upptäcker trötthet.Om bilen börjar vingla lite och inte kör lika stabilt som vanligt kan det också betyda trötthet. Sensorer mäter hur rakt bilen kör och skickar varningar så att du vaknar till.När trafiken tätnar eller du börjar köra vårdslöst varnar bilen dig när du ligger för nära bilen framför. När en olycka i princip är oundviklig vet bilen att du inte kommer att hinna med. Först då tar bilen över styrning och bromsar, och bromsar automatiskt för att minimera krockvåldet.Sensorerna kan avgöra vad det är du kommer att krocka med och anpassa sitt beteende efter det. Är det är tung lastbil som väntar aktiveras alla säkerhetssystem, men är det en fotgängare skickas motorhuven upp och dämpar smällen för fotgängaren.När en krock har inträffat ringer bilen automatiskt efter hjälp med ett så kallat e-call. Bilen rapporterar var den befinner sig men också vilket krockvåld det är frågan om.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!