Det är andra året i rad som Norrbottens Media är nominerat i branschorganisationen TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets Dagstidning. Förra året knep Sörmlands Media utmärkelsen i klassen Helhetspriset. I år var förutom Norrbottens Media även Dagens Nyheter och Öst Media nominerade i samma kategori. Och nu var det dags för Norrbotten att kamma hem segern. Priset delades ut på en gala på Berns under torsdagskvällen.
– Det är fantastiskt roligt. Framför allt känner jag en känsla av stolthet över någonting som vi har gjort tillsammans i personalen under lång tid. Det är egentligen ett resultat av ett treårigt utvecklingsarbete som vi nu får ett erkännande för. Det betyder mycket. Det är som att vinna SM-guld i dagstidning det här, säger Mats Ehnbom.
Den stora utmaningen har varit att hitta stigar till lönsamhet i digitaliseringens terräng. Mediehusets vandring de senaste åren har varit allt annat än enkel.
– Vi bestämde oss då för att ta tag i det här och faktiskt gemensamt göra något åt det. Då var vi egentligen inte ett företag då utan flera företag som försökte jobba tillsammans. Det som har hänt sedan dess och det är styrkan i det här är att vi har lyckats få alla att känna att det här är ett företag.
Väggarna mellan de två konkurrerande tidningarna Norrbottens-Kuriren och Norrländska Socialdemokraten är numera nedrivna.
Som i en del andra branscher har man fått hitta fler inkomstkällor som värmande filtar för att nyhetsfabriken ska överleva kalla nätter i medievärlden. Ett exempel är brev- och paketdistribution. Och att minska på utgiftsportionerna, som exempelvis personal, för att även framledes kunna erbjuda läsare tallrikar fyllda med lokal journalistik. Menyn ändras också efter efterfrågan. Den senaste satsningen är liverapportering.
– Läsarna vill ha bra unika och lokala nyheter som berör dem. De vill läsa långt och kort, gräv och snabba nyheter. Det vill vi också ge dem. Men innehållet är ganska likt om man tittar tio år tillbaka, men vi gör det effektivare, säger redaktionschef Åsa Junkka.
Hur ser du på dagstidningens framtid?
– Jag är väldigt positiv. Vi har idag en digital upplaga som har växt med hundra procent på kort tid. Intresset för vårt innehåll är större än någonsin. Om man tittar på vår räckvidd når vi fler än någonsin har gjort. Vi befinner oss i en brytningspunkt mellan det som är analogt och det som är digitalt. Transformationstiden är ganska utmanande för att vi ska klara av att göra båda samtidigt. Men framför allt tror jag på journalistiken. Den behövs mer än någonsin i dagens samhälle, säger Mats Ehnbom.