Mycket missnöje med elbolagen

Kundernas missnöje med elbranschen är fortsatt stort. Dyr el och dålig service gör att särskilt de stora elbolagen parkerar på en bottenplats vad gäller kundnöjdhet. Det uppger Svenskt Kvalitetsindex sin senaste kvalitetsmätning.

STOCKHOLM2005-12-05 06:43
Företagskunderna har dock blivit något mer nöjda med elbolagen det senaste året och ligger nu på ungefär samma nivå som hushållskunderna. Men de nivåerna är mycket låga jämfört med så gott som alla andra branscher i Svenskt Kvalitetsindex (SKI).<BR>Av de stora elbolagen uppfattas Vattenfall av hushållen som den bästa elleverantören med ett indexvärde på 58,7 för kundnöjdheten, en ökning med 1,2 indexenheter sedan hösten 2004. Sämst till bland de stora bolagen ligger Fortum vars indexvärde backat med 1,2 indexenheter till 52,0 det senaste året.<BR>De mindre bolagen får ett genomsnittligt indexvärde på 66,1 och hela branschen får betyget 59,9.<BR>Gapet mellan förväntningar och upplevd kvalitet är större för elbolagen än för flertalet andra branscher som ingår i SKI. Den största skillnaden mellan elbranschen och övriga sektorer i SKI rör kundernas lojalitet som är mycket låg vad gäller de stora bolagen.<BR>Kundnöjdheten hos elbolagens företagskunder har det senaste året ökat med 1,8 indexenheter till 59,4. Av de stora bolagen ligger Sydkraft bäst till med ett indexvärde på 56,7. Snittet för hela branschen är 59,4 för företagskunderna.<BR>I motsvarande mätning i Finland ligger kundnöjdheten med elbolagen betydligt högre än i Sverige. Såväl Fortum som Vattenfall får där högre indexvärden för båda hushåll och företagskunder jämfört med mätningen i Sverige.<BR>Svenskt Kvalitetsindex tas fram i ett samarbete mellan Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ) och Handelshögskolan i Stockholm. Syftet är att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och användarna bedömer varor och tjänster i Sverige. Mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har gjorts sedan 1987.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om