Messing vill sakta ned unga män

Antalet dödade i trafikolyckor är det lägsta på 60 år. Fortfarande är yngre män mest olycksdrabbade. 
Regeringen vill därför ha mer riktade satsningar mot den gruppen.

STOCKHOLM2005-06-04 20:18
<SPAN class=Btex2>Totalt omkom 480 personer i trafikolyckor 2004. Det är en minskning med 10 procent jämfört med året innan, enligt siffror från Vägverket som presenterats av Statens institut för kommunikationsanalys. <BR>Enligt Ulrica Messing beror minskningen på flera åtgärder. <BR>- Vi har satsat mycket pengar på att bygga bort farliga vägar. Vi vet att de hastighetskameror vi har satt upp dämpar hastigheten. Sedan har vi fått säkrare bilar och möjlighet att övervaka trafiken på annat sätt, till exempel med alkolås. Vi har skärpt kraven på att läkare ska anmäla när någon inte längre är lämplig att köra bil, säger Messing. <BR>Mer än tre gånger så många män, 364, som kvinnor, 116, omkom i trafikolyckor 2004. Ofta är det yngre män som är mer olycksdrabbade. <BR>- Ett av skälen till att män är överrepresenterade när det gäller olyckor är att män kör fortare. Vi måste göra mer riktade satsningar och jobba mot unga män, säger Messing. <BR>Antalet svårt skadade var förra året 4&nbsp;022, vilket också är en minskning. <BR>I trafiksäkerhetspropositionen från 2004 veks 5 miljarder kronor åt trafiksäkerhetsåtgärder. De pengarna ska fortsätta att användas på bland annat ny teknik. <BR>- Jag vill se alkolås i alla nya bilar. Just nu pågår en utredning och vi vill se om det är möjligt att lägga fram ett lagförslag om alkolås senast 2012, säger Messing. <BR>Men det finns vissa negativa trender i statistiken. Under årets första fyra månader har 128 personer omkommit i trafiken, mot 115 förra året. Men Ulrica Messing ser ändå positivt på en framtida nollvision. <BR>- Vi har fått ner antal olyckor kraftigt på de stora vägarna men inne i själva kommunkärnan sker det fortfarande olyckor. Vi måste samarbeta med kommunerna genom att titta på hastigheterna men också hur man kan skylta och skydda barn i trafiken, säger hon.&nbsp;</SPAN>&nbsp;
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om