Mer politisk reklam i TV4

TV 4 kommer att ge ökat utrymme för politisk tv-reklam inför nästa års val. Partierna kommer också att kunna annonsera fram till dess att vallokalerna stänger. TV 4 är den enda svenska tv-kanalen som får sända politisk reklam.

Stockholm2013-06-13 16:43

Politisk reklam i tv är en ganska ny företeelse i Sverige. Premiären var inför Europavalet 2009 och valet 2010. Av partiernas bruttoinvesteringar i reklam på totalt 384 miljoner kronor tog TV 4 hand om 21 procent, eller 80 miljoner kronor brutto, skriver branschtidningen Resumé.

TV 4:s nya riktlinjer för åsiktsannonsering och politisk reklam innebär bland annat ökat reklamutrymme för politisk tv-reklam inför nästa års val, en kortad valperiod med särskilda begränsningar och tillåtet för politiska partier att annonsera i samhälls- och aktualitetsprogram.

Till saken hör att tv-kanalen är ensam om att kunna sända politisk reklam. Konkurrenterna, MTG:s tv-kanaler och Kanal 5, sänder via London och lyder därför under brittiska lagar. Och där råder förbud mot politisk reklam i radio och tv.

TV 4 ser inga problem med att det blir mer politisk reklam i tv-rutan.

– Om den politiska reklamen fungerar på det sättet att den ökar intresset för politik och för valdeltagandet så är det naturligtvis något som är positivt, säger TV 4:s kommunikationsdirektör Åsa Jamal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om