Max laddar om för hamburgerkrig

McDonalds, lyser det tvärs över gatan. Det är vid Kungsträdgården i Stockholm som fronten i hamburgerkriget mellan Amerika och Max från Luleå ligger.

STOCKHOLM2005-05-11 06:30
? Vi är inte till salu, förhoppningsvis tar mina framtida barn över, säger Max VD Richard Bergfors. <BR>Inne i Max-restaurangen finns ingen Lisa Nilsson, det sjunger åtminstone Lena Phipsson ur CD-spelarens högtalare.<BR>Därefter får vi av Gyllene Tider veta att det råder Tuffa tider.<BR>Max har varit med om bådadera.<BR>Som arbetsgivare med 1.200 heltidsårsarbeten är Max nu ungefär lika stor som SSAB Tunnplåt i Luleå. Det trodde ingen om utvecklingen när Curt Bergfors 1968 öppnade den första Max-grillen. I Gällivare.<BR>När Max inom kort öppnar på Storheden i Luleå är det Luleåföretagets restaurang nummer 40. Fler blir det. Enbart i Stockholm finns nu fem resturanger.<BR>Max och McDonalds är inte samma sak, konstaterar sakkunniga Sahar och Sara Saberi, från Stockholm och med arbetsplats i ett telefonföretag.<BR><BR><STRONG>Kunder med koll</STRONG><BR>De har koll på stan.<BR>&nbsp;? Jag har varit stamkund hos McDonalds sedan jag var liten. Max ligger ju också nära Stureplan, med alla uteställen, och är öppet till sex på morgonen. Jo, jag har faktiskt varit här på Max när det varit öppet vid den tiden. Max marknadsför sig på ett bra sätt och når ut till många målgrupper. McDonalds riktar sig till ungdomar och familjer medan Max är mer blandat. Fast McDonalds är alltid McDonalds, de har godare hamburgare och smakar skräpmat. Det är bra. Och kanske dåligt, recenserar Sara Saberi.<BR>&nbsp;? Har du gott om pengar går du till Max, de är litet dyrare fast fräschare, säger Sahar Saberi.<BR><BR><STRONG>Oviss framtid</STRONG><BR>En stund senare anländer bröderna Bergfors till Kurirens avtalade möte i restaurangen vid Kungsträdgården.<BR>Richard 29, är VD, Christoffer, 27, är vice VD. Åtminstone frontfiguren Richard har gjort sig känd som betydligt mer publik än fadern Curt Bergfors, som äger Max. Hur ägandet blir i framtiden är inte diskuterat, enligt sönerna. Det finns ännu en son, Wilhelm, sju år.<BR>&nbsp;? På ett eller annat sätt kommer familjen Bergfors att ha kontroll över företaget. Hur man löser det rent praktiskt får visa sig, säger Richard Bergfors. Oavsett hur mycket pengar som läggs upp så är inte företaget till salu, konstaterar bröderna.<BR>Annars kan Bergforsarna låta pensionera sig som företagare i förtid.<BR>&nbsp;? Nej, det här är roligt, det är meningsfullt att jobba, bygga upp något och göra något bättre. Vi vill lämna företaget i bättre skick än när vi fick det, säger Richard Bergfors.<BR><BR><STRONG>Osynlig familjemedlem</STRONG><BR>Vid middagsbordet där hemma talades det alltid om den osynlige familjemedlemmen, Max. När bröderna var små pojkar städade de, och delade ut reklamblad åt Max.<BR>&nbsp;? Vi målade staket och något år senare började vi skära sallad och hålla på med andra saker, i bakgrunden. Vi kunde också ställa oss på en pall och steka, berättar Christoffer.<BR>Även mamma Britta var involverad i Max. Fast det fanns inget tryck hemifrån på att sönerna skulle ta över, deklarerar de.<BR>&nbsp;? Snarare var det mer ifrågasatt. Det var nog kul för båda att vi gick in fast de varnade oss. ?Det är tungt, är det här verkligen det liv ni vill ha?, hette det, beskriver Richard Bergfors.<BR>På styrande nivå i Max kom bröderna in kring 2000. De kan inte peka på någon avgörande punkt då det avgjordes att de skulle bli delaktiga i företagets ledning. Richard hade ansvar över hotelldelen, som senare avvecklades, och Christoffer kom mer och mer in i arbetet.<BR>Fadern är ordförande i Max.<BR>&nbsp;? Ibland är det svårt skilja på rollerna. När är det far-relationen och när är det styrelserelation? Man är nog mer varsam än i andra fall, familjen är det viktigaste av allt. Du sväljer en del på grund av det, säger Richard Bergfors.<BR><BR>T<STRONG>io procent av marknaden</STRONG><BR>Max, med tio procent av svenska marknaden, är tillsammans med Burger King branschtvåa i Sverige. McDonalds har en marknadsandel på 60 procent.<BR>&nbsp;? Vi planerar att dubbla antalet enheter på sex? sju år. Det innebär 80 restauranger kring 2011. I Norrbotten har vi inget nytt på gång efter Storheden. Haparanda kan ju dyka upp, vi tittar på det men blir det inget Ikea där är det tveksamt. Vi ska bygga ut och bygga om det vi har i Norrbotten. I Piteå ska vi fräscha upp. Norrbotten är viktigt för oss, det är inget självändamål men det är vår hemmamarknad och då slåss du extra mycket.<BR>&nbsp;? Vi siktar på att vara ensam tvåa i Sverige. Det är framför allt vi som expanderar. Dels har vi grundkvalitet som enligt alla smaktester gör oss till vinnare och vi har garanterat svenskt kött, svensk kyckling och är väldigt framgångsrika med nyttig snabbmat. Det har gjort att fett- och sockerdebatten inte drabbat oss. <BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om