- Vi sitter på kontoret och följer dramat, berättar marknadskommunikatör Kent Boström på LKAB Wassara AB.
Det var den 13 januari 2012, som Costa Concordia gick på grund på ön Giglio utanför den italienska kusten. Ombord fanns 4.200 personer. 32 miste livet.
För 19 månader sedan inleddes den komplicerade bärgningen, som under måndagen går in i avgörande skede.
Bärgningen sker bland annat med hjälp av samma teknik som används i LKAB:s gruvbrytning. För att skydda den känsliga havsmiljön har man valt att använda vatten som kraftförmedling i borrningen i stället för tryckluft.
- Ibland får jag känslan att vår del i bärgningen kanske har förstorats lite, säger Kent Boström. Vi har samarbetat med ett italienskt bolag som skött borrningarna därnere. Vi är inte inblandade i det stora lyftet.
Bärgningen beräknas att kosta närmare sju miljarder och kompliceras av att det 289 meter långa fartyget väger 114.000 ton.
- Det är nog fler än vi som undrar hur det här ska gå. Man har ju aldrig gjort något sådant här tidigare. Så här långt verkar dock allt gå bra, förklarar Kent Boström.
Projektet beräknas att ta tolv timmar och går ut på att räta upp fartygsvraket för att sedan lyfta det med hjälp av 30 kassuner som fylls med tryckluft.
Vid 15-tiden rapporteras fartyget har lyfts två meter från botten.