Jätteaffär lyfte Ericsson

OBS - NY UPPDATERAD VERSION: Ericsson-aktien steg sedan handeln med aktien återupptagits efter ett handelsstopp på tisdagsförmiddagen.
Bakom stoppet låg en affär med den brittiska mobiloperatören 3 som uppskattats vara värd cirka 20 miljarder kronor.

STOCKHOLM2005-12-06 10:10
Ett par minuter efter det att handelsstoppet hävts hade Ericssons B-aktie stigit med drygt 4 procent till 27:90 kronor. Före stoppet var uppgången 1,5 procent till 27:20 kronor.<BR>Handelsstoppet kom strax innan det blev känt att bolaget har tecknat ett omfattande avtal med mobiloperatören 3 i Storbritannien. Avtalet är sjuårigt och gäller drift, underhåll och utveckling av 3:s mobila 3G-nätverk och IT-miljö i landet.<BR>Leverans av utrustning, ytterligare teknik samt tillhörande tjänster ingår också i affären, som dock innebär att 3 behåller ägarskapet över tillgångarna. Men fler än 1 000 medarbetare från 3 kommer att flytta över till Ericsson.<BR><BR><STRONG>Kvitto på framgång</STRONG><BR>Koncernchefen Carl-Henric Svanberg betraktade affären som en viktig milstolpe för bolaget.<BR>?Det är det hittills största avtal Ericsson har tecknat och ett av de största så kallade managed services-avtal som någonsin tecknats i telekomindustrin?, skriver bolaget i ett pressmeddelande.<BR>Ericsson har sedan tidigare så kallade managed services-avtal med 3 i Australien, Italien och Sverige.<BR>? Det är en stor order och en parallell till ordern från 3 i Italien. Den här ordern är också ett kvitto på att det som Ericsson så här långt har gjort i Italien är 3 nöjda med, säger Håkan Wranne, Ericssonanalytiker på Fischer Partners Fondkommission.<BR>Den brittiska ordern ligger inom affärsområdet Professionella tjänster. Under tredje kvartalet omsatte Professionella tjänster 6 miljarder kronor, en ökning med 25 procent jämfört med samma period året innan. Totalt stod Professionella tjänster under tredje kvartalet för 18 procent av Ericssons omsättning.<BR><BR><STRONG>20 miljarder kronor</STRONG><BR>? Eftersom ordern beskrivs som det största serviceavtalet någonsin för Ericsson och löper över sju år borde vi prata om ett avtal kring 20 miljarder kronor. Det betyder ökande intäkter med tre miljarder om året, kanske mer, säger Helena Nordman-Knutson, telekomanalytiker vid Öhman Equities, till TT.<BR>Chefen för Ericssons affärsenhet Professionella tjänster, Hans Vestberg, kommenterade affären vid en telefonkonferens:<BR>? En stor dag och vi är mycket glada över avtalet. Det är vårt största inom området och vi stärker vår ställning som servicepartner. För Ericsson betyder det att vi passerar en milstolpe. Vi driver nu nät i hela världen som betjänar över 50 miljoner abonnenter, säger han. <BR>? Vi kommer inte att gå in på några finansiella siffror kring storleken på avtalet, men värdet är större per år än det vi slöt med 3 i Italien, sade han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om