Bengt Fagrell, professor emeritus i medicin, och Anders Melcher, docent i klinisk fysiologi, förespråkar ett totalförbud i mellersta och södra Sverige med motiveringen att dubbade däck drastiskt ökar halterna av skadliga partiklar i luften.
– Vi är båda läkare och arbetar inom akutsjukvården, förklarar Bengt Fagrell. Vi har sett vilka skador som orsakas av luftpartiklar från främst dubbdäck. Det handlar om ökade fall av lungsjukdomar eller hjärt/kärlsjukdomar. Det överskrider många gångar antalet dödsfall i trafiken. I Stockholm dör det varje år cirka sex personer i trafiken. I samma region dör 30-100 personer i partikelorsakade lung- och hjärtsjukdomar.
Bengt Fagrell betonar att de inte förespråkar ett dubbförbud i norra Sverige eller snörika områden i Sveriges inland. Han säger sig vara mycket förvånad över de kraftiga reaktionerna på debattinlägget i Dagens Nyheter.
– Det finns många vetenskapliga studier som kommit fram till samma slutsats. Vi för inte fram något kontroversiellt utan vill bara visar på dubbdäckens skadliga effekter, betonar Bengt Fagrell.
"Dubbdäck är att föredra"
Erik Kjellin är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund. Han är en av dem som reagerat på förslaget om förbud.
– Från Motormännen har vi framför allt två invändningar. Dubbdäck ger en extra säkerhet även i mildare klimat. I södra Sverige rör sig temperaturen ofta kring nollstrecket och när det uppstår blixthalka är dubbdäck utan tvekan att föredra. Sedan anser vi att det inte är klarlagt att dessa skadliga luftpartiklar framför allt i storstadsregioner orsakas av dubbdäck. Den stora boven kan vara tunnelbanan eller större vägbyggen. Vi vet fortfarande för lite om luftpartiklarnas härkomst.