Elever med stora behov får dåligt stöd

Skolorna stöttar fortfarande de elever som har störst behov för dåligt, enligt Skolverkets utbildningsinspektion.

STOCKHOLM2005-10-10 11:14
De åtgärdsprogram och särskilda stöd, som skollagen och läroplanerna ställer tydliga krav på, används för sällan. Trots kraven har rektorer och lärare för dålig kunskap om vilka regler som gäller för elever med behov av särskilt stöd.<BR>Skolverket köper därför inte förklaringen att det är brist på resurser som ligger bakom bristerna, står det i den årliga rapporten.<BR>Vart tredje rektorsområde med elever i årskurs 9, och var femte gymnasieskola med nationella program, behöver förbättra elevernas kunskapsresultat, enligt verket.<BR>Den årliga inspektionen 2004 genomfördes i 34 kommuner och 846 skolor på förskoleklass-, grund- och gymnasienivå. Över 200 000 elever har berörts. Omkring 5 000 lektionsbesök har genomförts och fler än 1 000 skolledare, administratörer och skolpolitiker har intervjuats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om