Dyraste pumparna inte de bästa
Priset är inte avgörande för hur snabb- och lättpumpad en cykelpump är, visar Testfaktas test. De två dyraste pumparna kräver närmast en muskelman för vissa typer av däck. Dessutom är det lätt att klämma fingrarna mellan handtag och pumphuvud.
RULLA LÄT. Att cykla är ett härligt sätt att ta sig fram under sommarhalvåret. En cykelpump som håller vad den lovar kan bidra till att det känns ännu roligare.
Foto: Scanpix
För att testa hur effektiva och lätta pumparna är att använda, pumpade man först upp ett standarddäck med hjälp av en maskin som tryckte och drog i handtaget tills lufttrycket var 3 bar. Det är ungefär vad som krävs för att en vanlig cykel ska rulla bra. Laboratoriet registrerade hur många pumpningar som behövs samt den kraft som krävs på slutet, under de sista pumpdragen. I betyget räknades båda dessa faktorer in. - Alla pumparna klarade 3 bar utan problem. Däremot skiljer sig effektiviteten åt. Man blir mer eller mindre svettig helt enkelt, säger Jan-Olof Nilsson, testledare på SMP . Mycket muskelstyrka
- De pumpar som inte kräver så många pumpningar kräver oftast mycket muskelstyrka. Ju mer luft du pumpar in på en gång desto trögare går det. Men de bästa pumparna lyckas hålla nere båda dessa faktorer.Quicker Pro och Pro Performance var de pumpar som klarade detta bäst. Båda behövde omkring 100 pumpningar och kraften som krävdes vid 3 bar var cirka 100 Newton (10 kilo). En viktig förklaring är att dessa båda är dubbelverkande, det vill säga luften pumpas in både när man trycker och när man drar. - Men det är inte hela förklaringen. Den tredje dubbelverkande pumpen Extreme krävde ungefär samma muskelkraft, men behövde 50 fler pumpningar. Andra faktorer som avgör är pumpens slaglängd och area på cylindern. Flest pumpningar
Den pump som behövde flest pumpningar, 189, var testets klart billigaste pump från Biltema. Men den kräver å andra sidan inte så mycket muskelkraft vilket drog upp betyget i detta moment. Mest tungpumpade är Blackburn och Aim som båda kräver en kraft på motsvarande cirka 14 kilo. - Det är ganska jobbigt. Och ännu värre blev det när vi pumpade upp däcket till 6 bar som är det lägsta lufttrycket du kan ha på en racercykel. Vid sex bar handlar det om en kraft på 26 kilo, och det klarar inte vem som helst av, säger Jan-Olof Nilsson. Priset är inget riktmärke för en bra pump. De två dyraste pumparna, Blackburn och SKS, tillhör de sämre i testet. Ingen av dem är särskilt effektiv och dessutom får de anmärkning på ergonomin, eftersom det är lätt att klämma fingrarna mellan handtag och pumphuvud. - Det är inte så att man riskerar att klippa av fingrarna. Men det kan göra ganska ont och är irriterande helt enkelt, säger Jan-Olof Nilsson.
Använd rätt pump och
munstycke när du pumpar din cykelDet finns tre olika ventiltyper på cyklar. Bilventilen Schrader som är vanligast på MTB-cyklar, Presta som är vanligast på racercyklar och den traditionella cykelventilen Dunlop. Många pumpar har, liksom de i testet, vändbart ventilmunstycke för att passa olika ventiler. Se då till att du använder rätt munstycke. Om testet:Svensk Maskinprovning har på Testfaktas uppdrag testat åtta små handpumpar för
cykel. Pumparnas effektivitet Här testades effektiviteten både på standarddäck (3 bar) och på racerdäck (6 bar).
Laboratoriet registrerade hur många pumpningar som behövs, samt den kraft som krävs. Hållbarhet/uthållighetPlast påverkas av kyla och värme. Pumparna funktionstestades efter uppvärmning till 67 grader Celsius och nedkylning till minus 20 grader Celsius. Efter nedkylning genomfördes också ett fallprov.För att testa pumparnas uthållighet fick varje pump pumpa upp ett standarddäck till 3 bar 100 gånger, sammantaget mellan 9 900 och 18 900 pumpslag per pump. ErgonomiLaboratoriet bedömde hur greppvänliga pumparna är och om det finns en klämrisk. Funktioner/hanterbarhetLaboratoriet bedömde hur lätt eller svårt det är att byta munstycke samt hur väl munstyckena sluter fast på ventilerna. Resultaten från de olika delmomenten har betygsatts på en skala från 1 till 5 där 5 är bäst.
munstycke när du pumpar din cykelDet finns tre olika ventiltyper på cyklar. Bilventilen Schrader som är vanligast på MTB-cyklar, Presta som är vanligast på racercyklar och den traditionella cykelventilen Dunlop. Många pumpar har, liksom de i testet, vändbart ventilmunstycke för att passa olika ventiler. Se då till att du använder rätt munstycke. Om testet:Svensk Maskinprovning har på Testfaktas uppdrag testat åtta små handpumpar för
cykel. Pumparnas effektivitet Här testades effektiviteten både på standarddäck (3 bar) och på racerdäck (6 bar).
Laboratoriet registrerade hur många pumpningar som behövs, samt den kraft som krävs. Hållbarhet/uthållighetPlast påverkas av kyla och värme. Pumparna funktionstestades efter uppvärmning till 67 grader Celsius och nedkylning till minus 20 grader Celsius. Efter nedkylning genomfördes också ett fallprov.För att testa pumparnas uthållighet fick varje pump pumpa upp ett standarddäck till 3 bar 100 gånger, sammantaget mellan 9 900 och 18 900 pumpslag per pump. ErgonomiLaboratoriet bedömde hur greppvänliga pumparna är och om det finns en klämrisk. Funktioner/hanterbarhetLaboratoriet bedömde hur lätt eller svårt det är att byta munstycke samt hur väl munstyckena sluter fast på ventilerna. Resultaten från de olika delmomenten har betygsatts på en skala från 1 till 5 där 5 är bäst.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!