DI granskar kartläggning av kunder

Datainspektionen (DI) granskar 20 företag för att se om de kartlägger kundernas köp för att med hjälp av uppgifterna skräddarsy reklamerbjudanden. 

STOCKHOLM2005-05-24 07:17
Enligt DI är frågan om företagen informerat kunderna om kartläggningen.<BR>? Kunderna ska alltid veta hur personuppgifterna behandlas, säger Suzanne Carlsson Isberg, avdelningsdirektör på DI, till Dagens Nyheter.<BR>Ofta samlar företagen in information om kunderna med hjälp av bonuskort. Men det finns regler. Kunden måste alltid godkänna kartläggningen och informationen om kartläggningen måste vara tydlig. Kunden har rätt att säga nej till riktad reklam.<BR>Datainspektionen har nu begärt in svar från ett 20-tal företag som använder sig av bonuskort för att se om de följer lagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om