Boniabanan är inte tillräcklig

Det räcker inte med de 107 miljarder kronor som riksdagen redan beslutat att satsa på järnvägen tio år framåt.
Det behövs omkring 50 miljarder till, enligt intresseorganisationen Järnvägsforum, som varnar för att Botniabanan inte ska klara de högre hastigheterna. 

STOCKHOLM2005-06-29 11:58
I Järvägsforum är bland andra SJ, tågtillverkare, branschorganisationer och fackföreningar medlemmar. Forumet har gjort en egen analys av vad de 107 miljarderna som riksdagen beslutade om förra året betyder för järnvägstrafiken.<BR>Slutsatsen är att även om några av dagens getingmidjor kommer att försvinna så ökar efterfrågan på järnvägstrafik. Det betyder att problem uppstår på andra håll. Några exempel är Göteborgsområdet och sträckorna Katrineholm?Järna och Hässleholm?Malmö.<BR>Inför den trafikpolitiska propositionen, som nyligen sköts upp till efter sommaren, presenterade Järnvägsforum på onsdagen en sammanställning med titeln Vision och mål 2010 och därefter, i praktiken en önskelista till politikerna.<BR>Organisationen föreslår bland annat att staten lyfter ut de kommande årens stora investeringar, bland annat satsningarna i Stockholm, ur det stora miljardpaketet. Det skulle betyda att slutnotan blir omkring 50 procent högre eller 150 miljarder kronor. Pengarna bör staten låna om de inte ryms i statsbudgeten, anser Järnvägsforum.<BR>Det har också krav på att de nya järnvägarna byggs för att klara avsevärt högre hastigheter än dagens 200?250 kilometer i timmen. Både Ostkustbanan och Botniabanan som nu byggs klarar inte de högre hastigheterna och det är otillfredsställande.<BR>Järnvägsforum understryker också att regering och riksdag redan nu måste förbereda sig för EU:s beslut att öppna all persontrafik inom unionen för fri konkurrens, ett beslut som väntas komma 2010.&nbsp;
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om