400 får gå från SJ

SJ varslar 400 anställda om uppsägning, enligt ett pressmeddelande från tågbolaget.

Stockholm2014-01-21 11:21

237 får lämna administrationen, i första hand på huvudkontoret i Stockholm, men även i Göteborg, Malmö och Krylbo.

Dessutom stänger SJ igen 17 resebutiker med sammanlagt 68 tillsvidareanställda.

SJ har också beslutat att koncentrera kundtjänstverksamheten till Ånge. Som en följd läggs kontaktcenter i Tranås med 95 anställda ner.

Utöver de 400 varslade berörs 53 tidsbegränsade anställda inom försäljningen.

Personalneddragningarna är bara en del av SJ:s omfattande sparprogram. Effekten av färre anställda väntas bli 200 miljoner kronor i lägre kostnader, enligt SJ.

– Vi ser en ökad konkurrens där vi måste anpassa våra kostnader, som är för höga i förhållande till våra intäkter, säger SJ:s vd Crister Fritzson till TT.

Det kommer mera...

Varslet motsvarar en femtedel av den besparing på en miljard kronor på tre år som SJ har aviserat.

En anledning till besparingen är att kundernas beteende har förändrats de senaste åren.

– Vi säljer i dag 9 av 10 biljetter via digitala kanaler eller ombud. Samtalen till våra callcenter har gått ner med 50 procent de senaste tre åren, försäljningen i våra butiker har också gått ner 50 procent. Vi måste anpassa vår distribution till det, säger Crister Fritzson.

Den nya organisationen ska vara på plats den första maj.

– Vi börjar nu förhandla med facket. Vi kommer titta på olika paket och erbjudanden för dem som slutar. Det här är naturligtvis en väldigt jobbig period för SJ och våra anställda, säger Crister Fritzson.

"Ser över alla kostnader"

Samtidigt fortsätter genomlysningen av resten av verksamheten.

– Vi kommer att titta över alla kostnader i bolaget, IT, planering, underhåll, säger Crister Fritzson.

Om det kommer att leda till ytterligare varsel längre fram vill han inte svara på.

– I dag fokuserar vi på administration och försäljning, säger han.

I förra veckan presenterade SJ en satsning på totalt 3,5 miljarder för att modernisera snabbtågen. Båda delar ingår i SJ:s strategi, säger Fritzon.

– Det är en total plan som innehåller både stora investeringar för att stärka vår konkurrenskraft och attrahera fler kunder, och besparingar så att vi har en effektiv verksamhet, säger Crister Fritzson.

Det kommer alltså att dröja några månader innan det står klart exakt vilka personer som sägs upp och den närmaste tiden blir jobbig för de anställda, konstaterar han.

– Det var ett tufft besked att ge organisationen i dag. Naturligtvis är det många som är oroliga.

"Borde gjort något tidigare"

– Det är tyvärr ett nödvändigt ont. Det är något vi måste göra om vi ska klara att konkurrera och överleva i framtiden. Det är bara synd att företaget har avvaktat så länge, säger Hans Pilgaard, avdelningsordförande för fackförbundet ST på SJ, till TT.

– Man hade kunnat lösa det smidigare om man hade börjat för några år sedan och fasat ut jobben. Då hade man sluppit ta till storsläggan nu, säger han.

Än så länge vet Hans Pilgaard inte hur många av ST:s drygt 600 medlemmar som kommer att beröras av besparingarna.

– Vi har inte förhandlat än så vi vet inte exakt vilka avdelningar som berörs.

ST är den näst största fackförbundet på SJ efter Seko.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om