Se till att du har rätt ljus i mörkret

nnn Ungefär en av tio bilister bryter varje dag mot lagen för tillåtna ljus på bilen. Sedan 1995 är det förbjudet att ha dimljus och halvljus tända samtidigt. nnn -Antagligen skulle färre bryta mot lagen om böterna blev högre, säger Göran Andersson på Vägverket.

MEXIKAN. Saabs nya crossover 9-4X kommer att tillverkas i Mexiko tillsammans med systerbilen Cadillac Provoque. Prismässigt lär den hamna i nivå med BMW X3, gissade Saab Automobiles VD Jan Åke Jonsson. Men den kommer inte förrän nästa år och ska tillverkas i Mexiko.

MEXIKAN. Saabs nya crossover 9-4X kommer att tillverkas i Mexiko tillsammans med systerbilen Cadillac Provoque. Prismässigt lär den hamna i nivå med BMW X3, gissade Saab Automobiles VD Jan Åke Jonsson. Men den kommer inte förrän nästa år och ska tillverkas i Mexiko.

Foto:

Stockholm, motor & trafik2008-01-25 01:45
Det var en forskningsrapport från VTI som låg bakom den nya lagen. Studierna visade att mötande förare ofta bländas när de möter en bil som har både halvjus och dim- eller varselljus tända samtidigt.-De flesta har upplevt det här, man möter en bil med fyra lampor tända framtill och blir bländad. Ljusskenet blir helt enkelt för starkt, säger Göran Andersson på Vägverkets fordonsavdelning.Få känner till reglerna
Dim- och varselljus sitter i princip aldrig som standard på en ny bil utan köps antingen till vid nybilsköpet eller monteras dit i efterhand. Ljusen måste tändas och släckas med en egen knapp. Den som har dim- eller varselljus på sin bil och använder dem tillsammans med halvljusen gör det alltså mycket medvetet.-Jag har svårt att tro att man inte känner till reglerna. De har funnits ganska länge nu och vi har informerat flitigt. Däremot är risken att åka fast inte särskilt stor och bötesbeloppet är lågt, bara 500 kronor. Om de höjdes skulle många sluta bryta mot lagen.Falsk säkerhet
Med extraljus tända upplever föraren att han ser bättre eftersom även området närmast bilen blir bättre upplyst än med bara halvljusen tända. Men förutom när det är dimma är den säkerheten en illusion, menar Göran Andersson.-Risken är väldigt stor att förarens ögon söker sig till området närmast framför bilen eftersom det är ljusast där. I stället ska man titta långt fram och planera sin körning i god tid, det är bäst för säkerheten.Smutsiga lyktor
Dim- eller varselljus får användas under dagtid i stället för halvljus. Om det däremot är gryning, skymning eller mörker måste man använda halvljuset - såvida det inte är dimma eller kraftig nederbörd, för då gäller samma regler som i dagsljus.Men även halvljusen kan blända mötande trafikanter de inte hålls rena.-Om lyktan är lite smutsig kan strålkastarens ljus spridas på fel sätt och blända mötande. Därför ska man vara noga med att hålla dem rena i vintermörkret.
I dagsljus: Halvljus eller annat ljus i form av varsellykta eller dimstrålkastare.I gryning och skymning: Halvljus eller i vissa fall helljus. Dimljus får användas i stället för halvljus vid dimma eller kraftig nederbörd.I mörker: Halvljus eller helljus. I dimma eller kraftig nederbörd får man använda dimljus i stället för halvljus.Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om