Dålig anpassning för äldre
Att köra bil och samtidigt sköta alla reglage, bilstereo och gps blir knepigare ju äldre man blir helt enkelt för att synen försämras. Risken är stor att äldre människor inte utnyttjar den moderna bilens möjligheter, menar forskaren Tania Dukic. Tillverkarna borde vara mer vakna för äldres behov, säger hon.
Testet var enkelt. Medan personerna körde på motorväg skulle de på uppmaning trycka på en knapp på instrumentpanelen. Det tog 200 millisekunder längre för den äldre gruppen. En ytterst marginell skillnad kan man tycka, men icke.
- Översätter man det till en mer komplicerad åtgärd som att ställa in ljudet på stereon eller kontrollera något på en navigator så handlar det om sekunder. Om man samtidigt kör en motorväg blir det plötsligt fråga om ganska stora risker, säger Tania Dukic.
Försöksutrustningen består av en cykelhjälm med två kameror på. Den ena kameran riktas rakt fram och filmar vägen och instrumentpanelen. Den andra kameran riktas mot ögat och filmar ögats rörelser. Dessa båda bilder läggs sedan på varandra och resultatet är en film som påminner om hur ett bilspel till datorn eller spelkonsolen ser ur. Ett kors visar hela tiden vart föraren tittar.
Väntat resultat
Det var på detta sätt Tania Dukic kunde mäta exakt hur mycket längre tid den äldre gruppen behövde titta på knappen än den yngre.
- Resultatet var väntat, men vi visste ju inte exakt hur mycket längre tid de äldre skulle behöva, säger hon.
Synen försämras med åldern, vilket medför allt större problem i bilen. Man får svårare att avgöra avstånd och andra fordons hastighet. Synfältet smalnar också och man ser sämre i periferin. Att man då måste ägna uppmärksamhet åt annat än själva körningen är så klart inte bra.
Ingen som kör bil har väl heller undgått den formliga explosion av information och valmöjligheter som erbjuds kring förarplatsen i en modern bil. Förutom att instrumentpanelen innehåller mer information finns allt mer avancerade underhållningssystem, navigationsutrustning, färddator och klimatanläggning med möjlighet till olika inställningar på olika platser i bilen. Det blir många knappar och reglage, ofta försedda med förklaringar med liten textstorlek.
- Det är helt enkelt inte anpassat till äldre förare. De klarar inte av att tyda informationen och hitta bland alla reglage medan de kör, säger Tania Dukic.
Resultatet blir dock inte att de äldre blir farligare i trafiken för att de ägnar för mycket uppmärksamhet åt knappar.
- Nej, de samtal jag haft med äldre visar snarare att de väljer bort den typen av extrafunktioner i bilen. De kör helt enkelt omkring i moderna bilar som tillverkarna utrustat med massa bra saker för bekvämligheten som de äldre inte använder sig av. Det är inte bra för någon.
Tania Dukic tror att biltillverkarna måste ta större hänsyn till de äldre bilförarna i framtiden.
- Det är en starkt växande grupp i samhället och de har pengar. Biltillverkarna måste börja anpassa utformningen av instrumentpaneler och reglage efter deras behov.
Bil för äldre
Det har redan skett i exempelvis Japan där bland annat Toyota marknadsför modellen Raum som en bil för just äldre.
- Det kanske inte fungerar att marknadsföra en bil på det sättet i Sverige, men om bilarna gjordes enklare att handskas med så skulle det bli bra för alla bilister, inte bara de äldre.
Tania Dukics avhandling var ett samarbete mellan Arbetslivsinstitutet väst och Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Just nu arbetar Dukic med att förbereda sitt nästa forskningsprojekt på Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI, i Göteborg. Även det ska handla om äldre i trafiken och allra helst ska cykelhjälmen användas igen.
- Äldre i trafiken är inget som kommer att försvinna, snarare tvärt om, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!