1. Vad är det absolut viktigaste för föräldrar och förskolepersonal att tänka på när det gäller genus och små barn?
2. Vilka är de vanligaste misstagen man gör som vuxen?
3. Hur stor påverkan har förskolepersonalens syn på genus för barnens utveckling?
Kajsa Svaleryd,
pedagog
1. Det viktigaste är att tänka på vad ett barn ska ha provat på och ha erfarenhet av innan det lämnar förskolan och sedan se till att alla får det, oavsett kön. Min pappa ville att vi barn skulle lära oss att dansa, laga mat, simma och njuta av läsning. Då skulle vi klara oss i livet. Det är viktigt att lyssna på barn, deras tankar om kön - och utmana tanken.
2. Ingen gör misstag, men väl omedvetna handlingar utifrån normer och värderingar kring kön. Det vanligaste är tron att vi är medvetna och ser individ och ej kön. Och att vi inte ser strukturen i samhället. 3. Förskolepersonal har stor påverkan på barns tankar om kön. En del barn tillbringar 75 procent av sin vakna vardag på förskolan. Det är även i grupp som normer kan tas upp till samtal, utmanas och förändras. Personalens lust och mod att utmana sig själva, barnen, miljön och lärandet ur ett genusperspektiv är oerhört viktig för barns utveckling. Magdalena Hulth, projektledare för organisationen Friends
i förskolan
1. Att bli medveten om sitt eget bagage och hur starka normer om kön det finns i samhället. Att fokusera åtgärderna mot barnen blir lönlöst ifall man som vuxen fortsätter att bete sig på olika sätt beroende på om det är en flicka eller pojke man har framför sig. Frågor man kan ha med sig: Hur beskriver jag barnen? Hur bekräftar jag dem? Vad förväntar jag mig att de ska kunna och vad förväntar jag mig att de är intresserade av?
2. Att tro att man ser till individen och inte utgår ifrån att man inte bemöter flickor och pojkar på olika sätt. Många föräldrar kanske säger att "de minsann inte uppmuntrat könstereotypa leksaker eller beteenden, men att deras barn ändå väljer att leka könsstereotypt". Då bortser man från att hela samhället skriker till barnen att de ska tillhöra ett visst kön och att detta kön står för specifika egenskaper.
3. Väldigt stor. Barnen vistas på förskolan hela dagarna och det är där de till stor del bygger upp sin sociala förmåga och lär sig umgås med andra. Anna Norlin, etnolog
med inriktning på genus
och diskrimineringsfrågor 1. Att vara medveten om att vi alla har en massa föreställningar om kvinnligt och manligt, pojkigt och flickigt som styr mycket av vårt tänkande på ett omedvetet plan. Normer om kön är inbäddade i vår kultur och i vårt språk. Att bli medveten om detta och att synliggöra vilka normer det är som gäller och att sen försöka vidga och bryta upp normerna, tror jag är grundläggande.
2. Åtminstone det största misstaget och förmodligen det vanligaste är att tro att vi behandlar flickor och pojkar lika. Då förnekar vi att vi påverkas av könsnormer. Har man en sådan inställning osynliggör man och konserverar.
3. Självklart är det svårt att säga exakt hur stor påverkan är. Men varje vuxen som ett barn möter som anstränger sig för att möta barnet så fri från förutfattade meningar som möjligt tror jag har stor betydelse för barnets utveckling. Jag har själv arbetat som handledare för pedagoger, och sett vilken omvälvande process det är för personalen att genomgå en utbildning i genus.