Kuriren har vid flera tillfällen skrivit om planerna på ett nytt resecentrum i centrala Luleå. Att man i området mellan Loet och järnvägen bygger en gemensam knutpunkt för kollektivtrafiken, bussar och tåg. Om bussarna lämnar Loet skulle man kunna använda den marken för att bygga bostäder och kontor. Även på andra sidan järnvägen planeras för bostäder.
Kommunfullmäktige har också sagt ja till projektet och det finns också en projektorganisation som jobbar med projektet. Men den ursprungliga tidsplanen håller inte.
– Från början var det 2020 som gällde, men nu håller vi på att ta fram en ny tidsplan och då är det 2023 eller 2024 som gäller, säger Anna Lindh Wikblad, chef för samhällsutvecklingskontoret vid Luleå kommun.
Orsaken till den ändrade tidsplanen är att Trafikverket inte vet hur den nya bangården ska byggas och vad det kommer att kosta. Under våren ska ett förslag presenteras för regeringen. Sedan återstår att se hur mycket pengar regeringen är beredd att skjuta till.
En annan fråga som inte är löst än är markfrågan. Där för kommunen diskussioner med Jernhusen, som äger den aktuella marken runt nuvarande järnvägsstationen.
– Vi jobbar allt vad vi kan med den frågan, säger Anna Lindh Wikblad.
Kommunen inväntar också att markfrågan ska vara löst innan de börjar arbetet med en ny detaljplan för området.
– Vi tittar även på alternativa lösningar för olika tänkbara scenarier, påpekar hon.