Vägplanen för den nya dragningen av E10 i Kiruna godkändes av regeringen i oktober. Trots detta så ligger arbetet med byggnationen av vägen långt bort.
Trafikverket hade för avsikt att påbörja byggnationerna under 2016 och juridiskt finns emellertid inga hinder för att påbörja jättebygget som beräknas kosta mellan 500-600 miljoner kronor.
Den viktiga pusselbiten som saknas är ett avtal om finansieringen.
– Ja, det är den vi väntar på. Självklart är vi måna om att komma igång så snabbt som möjligt och vi jobbar för att det ska lösa sig men jag kan inte ge någon tidpunkt, säger Arnold Vonkavaara, regionchef Trafikverket.
Enligt minerallagen är det den som orsakat en skada som är ersättningsskyldig. I detta fall är det LKAB som ska ersätta eftersom det är med anledning av gruvbrytningen som vägen måste få en helt ny sträckning.
Men LKAB är inte villiga att betala hela beloppet och orsaken till detta är att de bedömer att det hade funnits en billigare lösning än det förslag som ligger nu, med dragning öster- och norr om Kirunas nya centrum.
– Vår syn är väldigt enkel; vi ska stå för den skada som gruvverksamheten åstadkommer. Den har beräknats till ungefär 200 miljoner kronor, säger Bo Krogvig, tillförordnad kommunikationsdirektör på LKAB.
– Den lösning vi föreslår är egentligen att E10 ska fortsätta gränsa mot gruvstadspark och/eller industristaket som den gör nu, så att man flyttar upp den stegvis.
Enligt Krogvig så har LKAB inget emot att betala de 200 miljoner som det billigare alternativet skulle ha kostat om kommunen eller staten förordar en annan lösning.
– Vi har ingenting emot det och vi ställer upp med de pengar som skadan har åstadkommit, säger Bo Krogvig.
Kuriren har sökt näringsminister Mikael Damberg för en kommentar om huruvida staten kan tänka sig att skjuta till pengar så att bygget kan starta. Ministern har tyvärr inte gått att nå.